پیشتازی استان‌های غربی در ابتلا به تب مالت

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: طبق آمار میزان ابتلا به تب مالت در استان‌های غربی کشور نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است.

محمدرضا شیرزادی رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به تب مالت در کشور گفت: میزان ابتلا از 21 هزار نفر در سال 93 به 18 هزار نفر در سال 94 رسیده با اینکه حدود 3 هزار مورد کاهش در آمار ابتلا داشتیم اما این آمار همچنان بالا است.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به تب مالت در استان‌های غربی کشور بیشتر از استان‌های دیگر است، افزود: عامل انتقال این بیماری مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه آلوده به تب مالت مثل شیر، پنیر، خامه، آغوز، سرشیر، فعالیت و تماس با دام آلوده است که طبق آمار 75 درصد بیماران مبتلا در روستاها هستند.

شیرزادی ادامه داد: کار وزارت بهداشت در رابطه با کاهش ابتلا به این بیماری آموزش به مردم به خصوص روستائیان است ولی کار عمده بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی با واکسینه کردن دام‌ها است.

وی تاکید کرد: طبق آمار مردان به خصوص مردان روستایی به دلیل نوع شغل‌شان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شیرزادی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات غیرپاستوریزه در شهرها نیز افزایش پیدا کرده، اظهار داشت: مردم باید بدانند که مصرف این فرآورده‌ها می‌تواند خطر ابتلا به تب مالت را در آنها افزایش دهد بنابراین توصیه می‌شود که تا حد امکان از مواد لبنی پاستوریزه استفاده شود و در صورت مصرف شیر غیرپاستوریزه حتما 20 دقیقه شیر جوشانده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار