سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

تعرفه بالای صادرات به عراق و مشکلات بازرگانان

تعرفه بالای صادرات كالا به عراق، مشكلات صادركنندگان را افزایش داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ یك فعال اقتصادی و صادر كننده كالا به عراق با انتقاد از آنچه بالابودن تعرفه صادرات كالا از ایران به عراق می نامید، گفت:تعرفه بالای صادرات كالا به این كشور، مشكلات صادركنندگان را افزایش داده است.

قاسم شملان حمایت از تولید داخل را از تاكیدات مقام معظم رهبری و از قوانین مصوب كشور در برنامه های بلند مدت توسعه خواند و گفت:افزایش تعرفه گمركی ورود كالاهای ایرانی به عراق باعث شده كه بازرگانان این كشور تمایلی برای واردات محصولات ایرانی نداشته و خرید محصولات كشورمان برای آنان دارای صرفه اقتصادی نباشد.

وی گفت:برخی ناهماهنگی ها از سوی دولت عراق نیز باعث شده كه تعرفه صادرات كالا از ایران به این كشور افزایش یابد.

وی با تاكید بر لزوم رایزنی مقامات ایران و عراق در راستای رفع این مشكل، گفت:وقتی این تعرفه افزایش یابد، مشتریان و بازرگانان عراقی نیز رغبتی به استفاده از كالای ایرانی از خود نشان نداده و بازار مصرف عراق به كشور دیگری سوق می یابد.

این صادر كننده كالا به عراق در ادامه سخنانش تصریح كرد:با افزایش تعرفه صادرات كالا به عراق، در بررسی مقایسه ای از تعداد كامیون هایی كه این روزها از مرز شلمچه كالا صادر می كنند، كاسته شده است.

این فعال اقتصادی همچنین با تاكید بر لزوم لغو تعرفه های تجاری و لغو روادید بازرگانان ایرانی و عراقی در راستای آسان شدن تجارت دو كشور به ویژه بازرگانان محلی، افزود:بازرگانان ایرانی برای تمدید ویزای سفر خود با مشكلات فراوان مواجهند و اگر در این خصوص تمهیداتی شود، روابط و مبادلات تجاری دو كشور نیز گسترش می یابد.

شملان در ادامه سخنانش با تبیین نقش اتاق های بازرگانی شهرستان های آبادان و خرمشهر در توسعه تعامل تجاری ایران و عراق، گفت:لازم است روسای اتاق های آبادان و خرمشهر نیز در این خصوص گام های جدی تری بردارند.

وی با بیان تجربه موفق خود در خصوص حضور و برگزاری نمایشگاه های كالاهای ایرانی در سوریه، افزود:بازار روسیه و عراق از مزیت های مثبت تجارت كشور است و باید با معرفی كالاهای ایرانی به مشتریان این دو كشور، صادرات افزایش یابد.

این فعال اقتصادی در ادامه سخنانش با ارائه بسته پیشنهادی خود برای رونق بیشتر اقتصادی در محدوده منطقه آزاد اروند و افزایش صادرات كالا به عراق و روسیه، گفت:می توان با ابتكار سازمان منطقه آزاد اروند و دعوت از تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی دیگر نقاط كشور برای سفر به این منطقه، در راستای معرفی جذابیت ها و ظرفیت های این منطقه اقدام كرده و از سویی نیز برای برگزاری نمایشگاه های كالا در عراق و روسیه با آنان برنامه ریزی و تبادل نظر كرد.

وی تاكید كرد:سازمان منطقه آزاد اروند می تواند با اجرای این مهم و برنامه ریزی برگزاری نمایشگاه كالاهای ایران در عراق و روسیه، در راستای معرفی زیرساخت ها و مزیت های سرمایه گذاری در این منطقه اقدام كرده، در خصوص افزایش صادرات كالا به عراق برنامه ریزی و تبادل نظر كرده و برای رونق هتلداری و گردشگری منطقه برنامه ریزی كند.

شملان گفت:با راه اندازی بازارچه دائمی صادرات كالای ایرانی به شلمچه با هماهنگی فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان داخلی نیز می توان در راستای رونق صادرات اقدام كرد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در خصوص مشكلات صادركنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی برای صاردات كالا به عراق از مرز شلمچه گفت:در خصوص صادرات كالا از مرز شلمچه با طرف عراقی در خصوص گمرك، امور اجرایی، تامین امنیت كامل كالا، بهداشت و قرنطینه بحث هایی داریم.

محمدرضا معتمدی تاكید كرد:بحث هایی كه اخیرا در خصوص صادرات كالا از ایران به عراق از جنوب این كشور و افزایش تعرفه ها به وجود آمده است، دست و پای تاجران و صادركنندگان را در برخی موراد بسته است.

وی گفت:برخی ناهماهنگی های بین بخشی طرف عراقی در صدور بخشنامه ها از عوامل بروز این مشكلات است كه امیدواریم این ناهماهنگی ها با مذاكره و تعامل دوجانبه رفع شود.

معتمدی با تشریح اقدامات ایران به ویژه سازمان منطقه آزاد اروند برای آسان سازی صادرات كالا از مرز شلمچه به عراق، افزود:مرز شلمچه ظرفیت عبور روزانه هزار و 200 كامیون را دراد و ساخت جاده مخصوص ترانزیتی در عراق نیز برای آسان شدن صادرات كالای ایران مطرح شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، صادرات ، کالا ، تعرفه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.