سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

70 فیلم لال را در یک جشنواره ببینید!/ 20 میلیون تومان، سهم جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام تهران

علیرضا قاسمی دبیر بخش ملی جشنواره بین المللی فیلم بی‌کلام تهران و امین صامتی دبیر بخش بین‌الملل، به تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام تهران در دانشگاه هنر با حضور دبیر بخش ملی، دبیر بخش بین‌الملل و برخی از اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدا علیرضا قاسمی دبیر و بنیانگذار این جشنواره گفت: بنیان و اساس اصلی این جشنواره از سال 93 آغاز شد که با جمعی از دانشجویان احساس کردیم، جای جشنواره این چنینی در فضای هنری کشور خالی است. فیلم‌هایی که بتوانند بدون دیالوگ و با استفاده از دکوپاژ، لنز و ... فضاسازی کنند. بعد از آن به برگزاری جشنواره ملی و در ادامه بخش بین‌الملل فکر کردیم که خوشبختانه تا به امروز با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی افزود: افتتاحیه ما در تاریخ 11 اردیبهشت و اختتامیه‌ 18 اردیبهشت خواهد بود که در این فاصله تمامی فیلم‌های برگزیده در تالار فارابی دانشگاه هنر نمایش داده می‌شود و داوری نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: 850 فیلم در بخش ملی به دست ما رسید که 750 فیلم کوتاه و 100 فیلم نیمه بلند بودند که این حضور پرشور باعث شد یک ماه کار به تعویق بیفتد. بعد از بازبینی این تعداد 45 فیلم وارد بخش ملی شد. محمد حدادی، مرتضی گلکار، محمد نجاریان و کاوه قهرمان بخش بازبینی را بر عهده داشتند.

وی در خصوص بخش جنبی ادامه داد: یک یا دو هفته قبل از بخش رقابتی، بخش هفته فیلم جشنواره شروع می‌شود که تمرکز آن بر روی آثار شاخص سینمای صامت است و در این راستا با سینماتک موزه هنرهای معاصر جهت پخش آثار به تعامل رسیدیم و تمرکز ما برای سال اول در این حوزه روی فیلمساز معروف یعنی «ویکتور شوستروم» خواهد بود. در بخش بین‌الملل هشت تندیس و در بخش ملی 11 جایزه برای برگزیدگان در نظر داریم.

قاسمی در مورد بخش تجلیل جشنواره عنوان کرد: در دوره اول چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون ساز و کار جدی خود را می‌طلبد اما برای دوره‌های بعدی به آن فکر خواهیم کرد. همچنین یکی از برنامه‌هایی که برای آینده جشنواره در نظر داریم، برگزاری ورک‌شاپ صدا و مهندسی آن و تجلیل از صداگذاران است که هدف ما پرداختن به آثاری که بدون دیالوگ می‌تواند فضاسازی کند، است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتب تخصصی سینما از دیگر کارهای ما خواهد بود که در این راستا کتابخانه دانشگاه هنر منبع بسیار خوبی برای معرفی کتاب‌های تخصصی خواهد بود.

قاسمی بیان کرد: تمایل فراوانی برای دعوت از مهمانان خارجی داشتیم اما کل بودجه امسال جشنواره 20 میلیون تومان است که 10 میلیون آن توسط دانشگاه هنر و 10 میلیون آن توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پرداخت شد که از طباطبایی‌نژاد و رزاق کریمی تشکر می‌کنم. همچنین شهرداری تهران قول همکاری جهت اسپانسر شدن را به ما داده که امیدوارم خبرهای خوبی در روزهای آینده به ما برسد.

امین صامتی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره اظهار داشت: هزار و 466 فیلم در بخش بین‌الملل از اکثر نقاط دنیا به دست ما رسید و 171 فیلم از آمریکا، 79 فیلم هند، 72 فیلم انگلستان، 69 فیلم ترکیه، 66 فیلم فرانسه و 66 فیلم ایتالیا بود. در بین این تعداد 702 اثر داستانی، 530 اثر تجربی، 313 اثر انیمیشن و 128 اثر مستند بودند. هیئت داوران این بخش را هایده صفی‌یاری، محمود کلاری، کامران شیردل، فاطمه معتمدآریا و دینا پلان (رئیس بخش مطالعات فیلم نیویورک) تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بازبینی فیلم‌های بین‌الملل که از طریق اینترنت به ما داده شد از طرف مارتین هانس اشمیت، مسعود سفلایی و  آناهیتا قزوینی‌زاده انجام شد که در نهایت 70 فیلم از 28 کشور انتخاب شدند که بخش عمده آن 9 فیلم از فرانسه، 8 فیلم از اسپانیا، 5 فیلم از آلمان و 5 فیلم از انگلستان بود.

انتهای پیام/





تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.