سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

طرح پنجساله "خوش آمد به یزد" بسترساز آینده صنعت گردشگری

طرح پنجساله "خوش آمد به یزد" ،بسترساز آینده صنعت گردشگری استان به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدمهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:
گردشگری به عنوان کلید توسعه، رفاه و موفقیت در بسیاری از کشورها مطرح بوده است  و اگر بخواهیم توسعه را با نگاه به فرهنگ و منطبق بر ارزش‌های فرهنگی و شرایط اقلیمی باز تعریف کنیم، راهی جز توجه جدی به صنعت گردشگری نخواهیم داشت.

شرافت افزود: این صنعت یکی از عمده ترین فعالیت‌های تجاری جهانی است که به عنوان صنعتی پاک و سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و رو به توسعه می‌توان ازآن یاد کرد..

وی گفت:صنعت گردشگری به دلیل افزایش مقاصد گردشگری به عاملی مهم در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی از طریق ایجاد مشاغل و درآمدهای حاصله و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با آن تبدیل شده است.
 شرافت اضافه کرد:بر این اساس لزوم اجرایی شدن برنامه‌های کوتاه مدت، اما موثر با رویکرد فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از جمله ثبت جهانی بافت تاریخی، قنوات، باغ‌های ایرانی، مطرح شدن به عنوان پایتخت معماری خاک و سنتی ایران، صنایع دستی و نساجی سنتی برتر، قطب سلامت، مواریث ملی ایرانی – اسلامی و فرهنگی و طبیعی، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و ...، پایه‌ریزی و تدوین شده است.
وی افزود:ضرورت اجرای طرح سال «خوش آمد به یزد» برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز گردشگری کشور در افق 1404 همسو بوده است و تکیه بر رشد مستمر اقتصادی ارتقای نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل رویکرد منطقی آن است.
شرافت یادآور شد:بر اساس طرح پویای سال خوش آمد به یزد که با همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و مدیریت استانداری یزد در سه فصل با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تا سال 1399 تدوین شده، است وبخش‌هایی چون حفظ وضعیت موجود، برنامه‌های سال خوش آمد با رویکردهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تقویم سالانه گردشگری، لحاظ شده و به تصویب کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسیده است.
شرافت گردشگرپذیری یزد واجرایی شدن طرح پنجساله ملی گردشگری کشور را از اهداف ملی این طرح عنوان کرد.
وی گفت: این طرح بهره‌برداری حداکثری و بهره‌وری بالا از ظرفیت‌های مواریث فرهنگی، صنایع دستی و مزیت‌های درونی و عوامل اصلی ثبات و رشد اقتصادی – اجتماعی گردشگری استان یزد را با منشأ داخلی و عوامل ثبات‌ساز رصد می‌کند.

 وی افزود:از سویی، از مهم‌ترین برنامه‌های طرح خوش‌آمدگویی؛ معرفی یزد به عنوان وسیع‌ترین بافت خشتی زنده و پویای جهان، توسعه و تقویت زیرساخت‌های فیزیکی و مهم‌تر از آن زیرساخت‌های فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره‌های فرهنگی است.

 استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.