سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

اقتصاد مقاومتی در خوزستان

خوزستان قادر است گامهای بلندی رابرای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛اقتصاد مقاومتی از جمله واژگانی است که در سال های اخیر سهم ویژه ای در اقتصاد کشور داشته و با جانمایی در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و بهداشت؛ مدیران و شهروندان را به سوی ایجاد خلاقیت های جدید با افزایش سطح رفاه اجتماعی رهنمون کرده است. در سال پیش رو رهبر فرزانه کشور با شناخت از ابعاد گسترده فعالیت در این حوزه، "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل "را به عنوان چراغ راه مدیران کشور برگزیده و راه های رسیدن به این نوع اقتصاد را تبیین کرده است.

در این میان مدیران استان خوستان باید با شناخت و آگاهی از پتانسیل های اقتصادی و زیرساختی این استان با بکارگیری نیروه های زبده و دانشگاهی برای رسیدن به بیانات مقام معظم رهبری و شکوفایی هرچه بیشتر خوزستان تلاش کنند. راه های مختلفی برای این منظور وجود دارد که باید به درستی در کالبد تجاری استان تزریق شود. راههای متعددی برای موفقیت در مسیر اقتصاد مقاومتی وجود دارد که می توان به همکاری دستگاه های استان در مسیر توسعه، استفاده از ظرفیت های گردشگری و تجاری استان، به روز کردن اطلاعات مدیران و شرکت ها در زمینه اقتصاد منطقه ای و جهانی، راه اندازی بنگاه های زود بازده و شرکت های کوچک محلی، حمایت از جوانان نخبه و کارآفرین، همکاری بانک ها و دستگاه های دولتی برای افزایش زیرساخت های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

مریم بروجردی اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به نقش بانک ها در اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد توان تولید در داخل و انعطاف پذیری حوزه مختلف اقتصادی در مواجهه با بحران‌های گوناگون با منشاء داخلی و یا خارجی است.

وی ادامه داد: بر این اساس، بانک‌ها بر مبنای کارکرد تعریف شده خود، به عنوان تامین کننده و یا واسط مالی، می‌توانند با تامین به موقع و مناسب منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و نیز با اتخاذ روش‌های ساده و شفاف در ارتباط با مشتریان خود، نقش ممتازی در بهبود فضای کسب و کار و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کنند. در حقیقت بانک‌ها با در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب به تولید کنندگان، می‌توانند به تولید و مصرف محصولات داخلی کمک کنند.

بهمن آرمان اقتصاد دان و فعال اقتصادی در زمینه راه های تسریع عملکرد رسیدن به اقتصاد مقاومتی گفت : اکنون که رهبري امسال را سال اقدام و عمل براي تحقق اقتصاد مقاومتي ناميده اند، فرصتي کم نظير پيش آمده که ثروت خوزستان و زمينه هاي بالقوه آن بارور شود و اين بارور شدن به کاهش فقر و محروميت و مشکلات در آن بينجامد. به نظر من استان خوزستان با زيرساخت هايي که دارد و تشنه سرمايه گذاري است، مي تواند يکي از استان هاي شاخص در تحقق اقتصاد مقاومتي باشد.

وی ادامه داد: راه عملي اين موضوع نيز آسان و رايگان کردن سرمايه گذاري در برخي بخش هاي خوزستان ازجمله کشاورزي آن است. خوزستان از ديرباز استعداد کشت و صنعت را داشته و دارد و هرچند طرح توسعه نيشکر نمونه اي کوچک از اين دست به شمار مي رود و البته با حاشيه هايي نيز همراه بوده و آن طور که بايد به اهدافش نرسيده است، اما امکان ايجاد کشت و صنعت هاي ديگري در خوزستان وجود دارد.

این فعال اقتصادی گفت: تشکيل منطقه آزاد تجاري اروند نيز مي تواند کمکي مکمل به اين کشت و صنعت ها باشد به گونه اي که آنها بخش کشاورزي خود که امکان استفاده از معافيت هاي مختلف را دارد، در سرزمين اصلي و خارج از منطقه آزاد مستقر و بخش صنعتي را درون منطقه آزاد احداث کنند. بخصوص اين که امکانات بندري منطقه آزاد اروند و نزديکي به بازار کشورهاي حاشيه خليج فارس که تمايل به دريافت مواد خوراکي و کشاورزي ايران دارند نيز مي تواند کمک موثري به بازگشت سرمايه گذاران در کشت و صنعت هاي خوزستان باشد. اين نمونه کافي است که بدانيم خوزستان فقط نفت و گاز نيست، بلکه بخش کشاورزي اين استان زرخيز به تنهايي مي تواند بخش بزرگي از بار تحقق اقتصاد مقاومتي را به دوش بکشد. لذا مي توان از مدیران استاني خوزستان خواست بدون اين که تنها بر نبود بودجه تمرکز کنند؛ با مديريت و ايجاد تسهيلات مقرراتي و اداري مي توانند تحرک در کشاورزي خوزستان ايجاد و آن را به استان نمونه کشت و صنعت تبديل کنند.

استاندار خوزستان نیز با اشاره به همکاری دستگاه های دولتی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از راههای موفقیت در مسیر اقتصاد مقاومتی همکاری دستگاه ها استان در مسیر توسعه است و استانداری از این ابزار قانونی در حد عالی استفاده می کند و مدیران باید اطلاعاتشان به روز باشد و بصورت مدام گزارش کارشان را به استانداری ارائه دهند.

عبدالحسن مقتدایی با اشاره به دستورالعمل خرید داخل استان و تاثیر آن در بخش اشتغال و اقتصاد عنوان کرد: فاز اول خرید درون استان در بخش دولتی و فاز دوم آن در شرکت های خصوصی انجام گرفته و هم اکنون باید این فرهنگ در بین خانواده های خوزستانی نیز نهادینه شود.

وی همچنین از دو پدیده اقتصادی نام برد و گفت: اقتصاد زیارتی یک پدیده اقتصادی است که باید در استان فعال شود و با توجه به هم مرز بودن استان خوزستان با کشور عراق تردد زائران از مرز خوزستان فرصت اقتصادی بسیار مناسبی در استان است که می توان از آن به عنوان اقتصاد زیارتی استفاده کرد. پدیده دیگر اقتصادی در استان افزایش تولید نفت در خوزستان در شرایط پسا تحریم و در زمان لغو تحریم ها است.افزایش تولید نفت، شرکت های زیادی را درگیر می کند و می تواند شرایط اقتصادی و اشتغال مناسبی را در استان ایجاد کند.

استاندار خوزستان توسعه شیلات و شهرک های کشاورزی در استان را از دیگر فرصت های اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: این دوبخش مهم اقتصادی در ایجاد اشتغال بسیار تاثیر گذار هستند.

معاون عمرانی استاندای خوزستان نیز با اشاره به نامگذاری سال 95 و برنامه های استانداری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: استان خوزستان ظرفیتهای فراوانی در بخش کشاورزی، نفت، فولاد، پالایشگاه، پایانه های مرزی دارد. خودکفایی در اقتصاد نیازمند برنامه ای منسجم برای تمام استان ها است اما در استان خوزستان با توجه به حجم منابع و ظرفیت ها نمود بیشتری دارد.

احمد سیاحی ادامه داد: توسعه در بخش صنعت و کشاورزی استان ضروری است و تحول در بخش های صنعتی استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی زمینه ساز تضمین اقتصاد در تمام شرایط سخت خواهد بود.

ناصر حسيني‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به اقدامات اين شركت در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي در اواخر سال 1392 در قالب 24 اصل از سوي مقام معظم رهبري به روسای سه قوه ابلاغ شد كه سه اصل آن مستقيما به وزارت نفت ارتباط دارد.

وی افزود: در مسير حركت برای اقتصاد مقاومتی مسیر حرکت تعالی همه سازمان‌ها برای دستیابی به منافع بیشتر، استحکام بالاتر مقابل تهديدهاي اقتصادي و مقاومت بیشتر برابر ضربات بیرونی ناشي از رقابت اقتصادی در جهان تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به رهنمودهاي گوهربار مقام معظم رهبری در پيام نوروزي ايشان در تحويل سال نو و نامگذاري سال 95 با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گفت: رهبری با بیان اینکه دشمن جنگ اقتصادی تمام عیاری را با ما آغاز کرده است، خواهان پیاده‌سازی و انجام اقتصاد مقاومتی در کشور شدند.همه می‌دانیم که معنای جنگ چیست اما وقتی می‌گویند جنگ اقتصادی تمام عیار یعنی جنگ در تمام جبهه‌ها، در تمام لحظات با همه توان؛ پس برای نابودی در تمام جبهه‌ها با تمام توان در همه زمان‌ها به شما حمله می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما استان خوزستان توانمندترین استان در بخش تولید ارزش افزوده اقتصادی چه در بخش نفت چه در بخش صنایع تولیدی و کشاورزی موجود و چه در درآمدهای دیگر است، افزود: در جنگ‌ها کسی به پیروزی نزدیک‌تر است که بتواند توانمندترین تجهیزات و نیروهای طرف مقابل را ناکارامد کند. برای پیروز شدن در این جنگ اقتصادی تنها راه اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی توجه همه سازمان‌ها باید به سمت اقتصاد مقاومتی باشد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان، استان خوزستان را برخوردار از تمام مزایای اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: در جنگ اقتصادی و در راستای تبیین اقتصاد مقاومتی، استان خوزستان مظهر توانمندی اقتصادی برای کشور است.اقتصاد مقاومتی تنها راه پیروزی در این جنگ اقتصادی است. به همین دلیل صنعت گاز به عنوان زیرساخت تولید بسیاری از صنایع استان در این حوزه مسئولیت بیشتری دارد و سیاست همکاران ما این است که زیرساخت‌ها را در استان چه در زمینه توسعه و چه درایجاد صنایع جدیدپيگيري، طراحی و اجرا کنند.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بهترین زمان برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی سال 95 است؛ گفت: در سال های گذشته مقدمات این نوع از اقتصاد به صورت کامل فراهم شده و در زمان حاضر در مقطعی هستیم که می توانیم شاهد پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی باشیم. برای اجرای هرچه بهترسیاست های اقتصاد مقاومتی باید با برنامه جلو برویم و وضعیت موجود را بر اساس 24 بند مشخص شده بررسی کرده و برای هر بخش و یا وزارتخانه عملیات های جداگانه ای تعریف شود.

مهرداد نیکو ادامه داد: در خوزستان در کارگروه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار جلسات متعددی تشکیل شده و وظیفه هریک از سازمان ها بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مشخص و برای این دستگاه ها برنامه ریزی کرده ایم تا همواره در این راستا اقدام های سال های گذشته را تداوم بخشیم.در زمان حاضر در خوزستان و در بحث گردشگری سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته و می توانیم در سال جدید و سال های آینده شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

وی افزود: همچنین درحوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا نیزخوزستان همواره جایگاه بالایی در کشور داشته و می تواند در سال جدید نیز در این حوزه در کنار بحث گردشگری، شاهد رشد اقتصادی خوبی باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان ابراز امیدواری کرد در سال جاری درحوزه هایی نظیر پتروشیمی که به صورت سنتی فعالیت خوبی داشته ایم همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و در صنایع پایین دستی نیز بتوانیم رشد خوبی داشته باشیم.

اقتصاد مقاومتی یک رویکرد و اقدام کوتاه مدت سلبی وصرفا پدافندی نیست؛ بلکه یک نگاه کلان به اقتصاد خرده پا و کلی در کشور است که اگر به درستی اجرا شده و نمود پیدا کند می تواند راه های رسیدن به رفاه اجتماعی و اشتغال جوانان را در استان های مختلف به خصوص استان خوزستان فراهم کند. مدیران ارشد استان، باید با شناخت ظرفیت های بالقوه و بالفعل اقتصادی کشور راه های برون رفت از واردات را در بازار تجاری استان تزریق کرده و شناخت بیشتری از صادارت غیر نفتی به خصوص در بخش کشاورزی فراهم کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.