سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بناهای تاریخی بامیان در معرض نابودی قرار دارد

تحقیقات تازه در مورد بناهای تاریخی ولایت بامیان نشان می‌دهد که اکثر بناهای تاریخی این ولایت به دلیل بی توجهی در معرض نابودی قرار دارند و اکنون برای مرمت و حفظ آن هیچ برنامه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛بر اساس این تحقیق، شماری از بناهای تاریخی بامیان از جمله دیوارهای قلعه بربر در ولسوالی یکاولنگ و قلعه چهل برج بامیان در حال فروریختن است و اگر برای ترمیم آن اقدام نشود، کاملا از بین خواهد رفت.
 
این تحقیق به تازگی از سوی کمیسیون مستقل حقوق به مناسب سالگرد تخریب مجسمه های بودا ارائه شده است.
 
در این تحقیق همچنان از مسئولان حکومت به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقاد شده که در قسمت مرمت آثارهای باستانی ولایت بامیان توجه نکرده اند.
 
روح الله فروغ، رییس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر بامیان دیروز به رادیو آزادی نیز گفته، دید استراتیژیک و بلند مدت برای حفاظت از آثار باستانی این ولایت وجود ندارد.
 
به گفته او، پولیس محافظتی برای حفظ بناهای تاریخی بامیان وجود ندارد و اگر این بی توجهی ادامه یابد، بسیاری از آثارهای باستانی، در معرض تخریب جدی قرار می گیرد.
 
وی همچنان بازدید از آثارهای باستانی را حق شهروندان خوانده و افزوده، اگر این آثارها تخریب و از بین بیرود، شهروندان از آن محروم خواهند شد، پس لازم است دولت برای حفظ آن اقدمات لازم را روی دست گیرد.
 
همچنان مسئولان سازمان یونسکو، با ابراز نگرانی از تخریب بناهای تاریخی بامیان گفته اند، حکومت محلی این ولایت و دولت افغانستان برای حفظ آن بیشتر تلاش کنند.
 
ماسونری ماکاگوا، مسئول فرهنگی سازمان یونسکو در افغانستان گفته است که مردم و حکومت محلی بامیان برای حفظ و مراقبت از آثار باستانی تلاش کنند تا بامیان از فهرست میراث فرهنگی در معرض خطر جهان به لیست دائمی میراث های فرهنگی جهان انتقال پیدا کند.
 
به گفته وی، بامیان از سال ۲۰۰۳ تا حال در لیست میراث جهانی در حال خطر در جهان قرار دارد.
اما ماکاگوا گفته است که سازمان یونسکو در سال جدید کار ترمیم قسمت‌های باقی مانده مجسمه ۵۳ متری بودا به نام صلصال را آغاز خوهد کرد.

ولایت بامیان در مرکز کشور به دلیل داشتن آثارهای تاریخی زیاد از جمله پیکر بودا و جاذبه‌های سیاحتی، توجه گردش گران زیادی را به خود جلب کرده است.
 
این ولایت علاوه بر پایتخت فرهنگی سارک، پیشتر عضو شبکه شهرهای خلاق جهان در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد نیز شد.
 
همچنان فعلان مدنی بامیان چند روز قبل در مراسم پانزدهمین سالگرد تخریب مجسمه‌های بودا خواستار درج روز تخریب این مجسمه‌ها در تقویم بین‌المللی شدند.
 
گروه تروریستی طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، در روز نهم مارچ سال ۲۰۰۱ مجسمه‌های بودای ولایت بامیان را تخریب کردند
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.