سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

نخستین همایش پژوهش‌های کاربردی در علوم جغرافیایی در سمنان برگزار شد

130 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،نخستین همایش پژوهش های کاربردی در علوم جغرافیایی در دانشگاه آزاد اسلامی احد سمنان برگزار شد.
دبیر این همایش علمی گفت: در مجموع نزدیک به 130 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که 100اثر آنها با انتخاب داوران برای ارائه در همایش انتخاب شدند.
سعید کامیابی افزود: 10 مقاله به صورت سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر و مابقی به صورت  چاپ در مجموعه یادمان همایش ارائه شدند و در خاتمه از مقالات برگزیده تقدیر به عمل آمد.
فرمانده انتظامی استان سمنان در این همایش رابطه جغرافیا و امنیت را از دو جنبه قابل بررسی دانست و افزود: جنبه اول تاثیر سیاست‌های امنیتی بر جغرافیا که از ان به عنوان جغرافیای امنیتی یاد می‌کنند و جنبه دوم، تاثیر جغرافیا بر امنیت و سیاست‌های امنیتی است که می‌توان با عنوان امنیت جغرافیایی از آن نام برد.
روح الامین قاسمی گفت: در کنار ابعاد مختلف امنیت، از قبیل امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، امنیت جغرافیایی عمدتا در کانون توجه نظامیان و کارشناسان مسایل انتظامی و امنیتی قرار دارد. امنیت جغرافیایی مفهومی است که در چارچوب ژئوپولیتیک قرار دارد. بطور کلی ژئوپلیتیک به عنوان مفهومی در  سطح کلان به شاخه‌های مختلف ژئواکونومی، ژئوکالچر، هیدروپولیتیک و ژئوسکیوریتی تقسیم می‌شود.
وی  اجرای معاهدات و پروتکل های مصوبه مرزی، استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین، اجرای قوانین و مقررات مربوط به گذرنامه و حفظ حریم راه های کشور را به عنوان بخشی از وظایف تعریف شده برای نیروی انتظامی که با علم جغرافیا مرتبط هستند، اشاره کرد و افزود: حضور نیروی نظامی بیگانه در اطراف مرز‌های کشور، بی‌ثباتی و عدم امنیت کشورهای همسایه، تروریسم، قاچاق، ترانزیت مواد مخدر، وجود مهاجران و اتباع بیگانه، از جمله عوامل جغرافیایی خارجی تهدید کننده امنیت و تنوع قومی و مذهبی، تنوع اقلیمی، کوهستانی، و کویری بودن اکثر نقاط کشور و استان سمنان، از جمله عوامل تهدید کننده جغرافیای داخلی محسوب می‌شود.
فرماندار سمنان هم گفت: بحث آمایش سرزمین از مباحث ویژه‌ای است که از دیرباز مورد بحث و طرح بوده است که امروز بنابر شرایط ویژه حاکم بر کشور و حضور مشاوران قدر در این حوزه جایگاه ارزشمندی نزد برنامه ریزان کشور برای تصمیم‌سازی‌های استانی و منطقه‌ای در بخش‌های مختلف جامعه به ویژه مسئولین مدیریت شهری یافته است و به عنوان یک چراغ راه به کار گرفته می‌شود.
دانایی گفت: بدون شک علم جغرافیا و صاحب‌نظران این حوزه می‌توانند نقش مهمی در توسعه استان بر اساس طرح امایش سرزمین در سمنان بر عهده به گیرند. بر اساس طرح آمایش سرزمین و از طریق اجرای آن مسیر توسعه استان و شهرستان در حوزه‌های مختلف مشخص و با شناسایی پتانسیل‌ها، امکانات بالقوه و منابع موجود امکان برنامه‌ریزی بهینه و تصمیم‌سازی مناسب را فراهم می‌کند.
فرماندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود به پتانسیل گردشگری سمنان اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری و جذب توریست به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و درآمد ساز، سمنان دارای پتانسیل‌های بسیار قابل توجهی در دو بخش تاریخی و طبیعی است که باید به خوبی شناسایی و به علاقه‌مندان این صنعت معرفی گردد موضوعی که به هر دلیل تاکنون به آن به طور مناسب پرداخته نشده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان هم به ذکر تغییرات بنیادی ایجاد شده در نگرش و ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش و فناوری بسنده کرد و گفت: امروز تغییر نگرش دانشگاه آزاد اسلامی از پژوهش‌های بنیادی به پژوهش‌های کارآفرین و محوری فرصتی مناسب را در اختیار محققین و کارآفرینان قرارداده تا با برخورداری از امکانات دانشگاه بتوانند در مسیر توسعه کشور گام بردارند و در این میان برگزاری همایش‌هایی از این دست در کنار ایجاد و فعالیت مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان می‌تواند در تبدیل فکر و ایده نخبگان به محصول و تولید بسیار کمک کننده و راهگشا باشد.
در بخش دوم نخستین همایش پژوهش‌های کاربردی در علوم جغرافیایی مقالات برگزیده ارائه و در پنل‌های تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
همچنین این همایش فرصتی بود تا از دو عضو هیات علمی گروه جغرافیا دکتر سعیدخداییان و محمد هجرتی که سالیان گذشته دار فانی را وداع گفتند، به عنوان چهره های ماندگار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل شود.
انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.