سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبر محرومیتی که هیچکس از آن مطلع نیست

آقای ناظر شما هم مقصرید!

اتفاقات رخ داده در دیدار دو تیم بانک سرمایه و ثامن الحجج و اعتراضات به تیم داوری آن دیدار هنوز هم ادامه دارد و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، مرحله نیمه‌نهایی پلی آف لیگ برتر والیبال و دیدار دو تیم بانک سرمایه و ثامن الحجج خراسان آبستن جنجال‌هایی به خصوص از ناحیه داوری بود. روزی که عملکرد داور به دلیل برخی اشتباهات با اعتراض گسترده از سوی سرمربی ثامن الحجج و دیگر نفرات این تیم همراه شد. اما واکنش‌های این دیدار خیلی زودتر از تصمیم‌گیری نهایی کمیته داوران و برگزاری جلسه با داوران و ناظران آغاز شد. خلیل یگانه مجد که عهده دار نظارت دیدار دو تیم بانک سرمایه و ثامن الحجج خراسان بود، در پایان این دیدار گفتگویی با رسانه‌ها کرد و گفت: « در جاهايي حق را به تیم مشهد مي‌دهم، چرا كه اشتباهاتي، نتيجه بازي را برگرداند. اما در مجموع من هم از داوري راضي نيستم. چون اشتباهات داوري، زيبايي بازي را گرفت. از طرفي نبايد سرمربي مشهد اخراج مي‌شد. او به خاطر سوت‌هاي اشتباه داور، حق دفاع از تيمش را داشت. نتيجه برنمي‌گردد اما با داور برخورد مي‌شود. در فصل آينده به طور حتم براي بازي‌هاي حساس از او استفاده نمي‌شود.»

صحبت‌های ناظر این دیدار در حالی به این شکل و شمایل مطرح شد که بر اساس قانونی که در داوری والیبال حکمفرماست، ناظر یک دیدار در نقض مقررات از سوی داور می‌تواند دخالت کرده و تصمیم را برگرداند. مقرراتی نظیر نشان دادن کارت ، خطا در تعداد تعویض‌ها، سرویس زننده اشتباه، جابجایی لیبرو، اشتباهات منشی و امتیازات، خطاهای آرایش تیمی و ... . حالا سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است ناظری که بلافاصله پس از پایان بازی و در اوج اعتراضات و جنجال‌های یک دیدار اقدام به مصاحبه و زیر سوال بردن قضاوت یک داور می‌کند، چرا خودش در طول مسابقه و در حالی که شاهد نقض مقررات در اخراج مربی تیم ثامن الحجج بوده است ، از حیطه وظایف خود برای رعایت عدالت در مسابقه استفاده نکرده است؟

دیگر سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا تصمیم‌گیری درباره این موضوع که برای فصل آینده از چه داورانی در دیدارهای حساس استفاده شود یا نشود آن هم در روزهایی که هنوز لیگ امسال تمام نشده است، اقدام صحیحی است یا نه. آیا انتخاب، عدم انتخاب یا چینش داوران یک دیدار از سوی دبیر سازمان لیگ اقدامی منطقی محسوب می‌شود؟
شاید بهتر باشد فدراسیون والیبال ایران تنها به اشتباهات داوران یک دیدار واکنش نشان ندهد. بهتر است شرایطی رقم بخورد که اگر ناظران هم مرتکب اشتباهاتی می‌شوند، مورد بازخواست قرار بگیرند.
از طرفی برخی رسانه‌ها چند روز پس از این بازی خبر از محرومیت کیوان عابدزاده، داور این دیدار تا اطلاع ثانوی دادند. خبری که هم مسئولان کمیته داوران و هم شخص عابدزاده از آن ابراز بی اطلاعی می‌کنند. امیدوار حاتمی رییس کمیته داوران درباره این خبر به باشگاه خبرنگاران گفت: «واقعا نمی‌دانم چرا این مطلب منتشر شده است. اصلا مگر می‌شود بدن تشکیل جلسه در کمیته داوران و شنیدن صحبت‌های داور و بررسی گزارش ناظر کسی را محروم کرد؟ ما منتظر هستیم که لیگ تمام شود و سر فرصت در راستای اتفاقات رخ داده در این دیدار تصمیم گیری کنیم. البته حتما پس از شنیدن صحبتهای داوران و مطالعه دقیق گزارش ناظر مسابقه.»


انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.