سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیم نگاهی به بیماری های شایع مردان به مناسبت هفته ملی سلامت مردان

اول تا هفتم اسفند ماه "هفته ملی سلامت مردان" نامگذاری شده است و بررسی راهکارهای پیشگیری از بیما ری های شایع ، نقش بی بدیلی در کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر در مردان دارد.

یک متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: شایع ترین بیماری های مردان از نظر اورولوژی شامل سرطان مثانه، سرطان پروستات و سرطان کلیه است که ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند.

دکتر رضا مهدوی در گفت و گو با گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: بر اساس آمارها حدود 40 درصد از سرطان مثانه ، ناشی از مصرف سیگار است.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که در کارخانه های مواد پلاستیکی و با مواد رنگ ساختمان سر وکار در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.

مهدوی گفت: توصیه می شود این افرادسالانه معاینه غربالگری شوند و در صورت مشاهده آثار خون حتی به صورت میکروسکوپی از نظر احتمال ابتلابه بیماری پیگیری کنند.

به گفته وی سرطان پروستات اولین سرطان شایع مردان در دنیا محسوب می شود و در مراحل ابتدایی هیچ نشانه بالینی ندارد.

مهدوی اظهار داشت: سرطان پروستات هیچ گونه نشانه بالینی ندارد و شایع ترین نشانه بالینی آن بی علامت بودن آن است، بنابراین تشخیص در مراحل ابتدایی با انجام آزمایش PSA امکان پذیر است.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه اضافه می کند: میزان PSA یک تومور مارکری است که احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بررسی می کند و این آزمایش به تشخیص سرطان پروستات اختصاص دارد.

وی ادامه داد: توصیه می شود همه مردان بالاتر از پنجاه سال آزمایش PSA را انجام دهند و در افرادی که در خانواده شان ابتلا به سرطان پروستات وجود داشته است، از سن 45 سالگی آزمایش PSA را حتما بدهند.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه گفت: تشخیص این بیماری درمراحل اولیه روند درمان را آسان تر می کند اما پیشرفت بیماری و نفوذ در مغز استخوان درمان را دشوار می کند.

وی در مورد عفونت های ادراری در مردان اظها ر داشت: عفونت های ادراری با آزمایش ادرار مشخص می شود و در صورت وجود خون حتی به صورت میکروسکوپی در ادرار علت باید پیگیری شود.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه ادامه داد: خون ممکن است ناشی از وجود تومور ،سنگ یا ضایعه ای باشد که بسیاری از انها در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان هستند.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه در مورد بیماری سنگ های کلیه نیز اظهار داشت: از آنجا که کار بدنی مردان بیشتر است و در محیط های گرم فعالیت می کنند وجود سنگ های کلیه در مردان است نسبت به زنان بیشتر است.

وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سنگ کلیه توصیه می شود مایعات به اندازه کافی مصرف شود و اینکه رنگ ادرار افراد روشن باشد.

این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه ادامه داد: نوع ماده غذایی هم در ابتلا به سنگ کلیه نقش دارد و مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد می تواند سنگ ساز باشد.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: جنسيت يكي از مهم‌ترين عوامل تعيين‌كننده در ابتلا به بيماري‌ها بوده که در الگوي ابتلا و پيشگيري از بيماري‌ها نقش دارد.

دکتر محمدعلی احمدیان اظهار داست: امید به زندگی که بهترین شاخص سلامت جامعه است ، برای مردان 70.09 درصورتيکه برای زنان 73.17 است و مردان بيشتر از زنان به بيماري دچار شده و ميزان مرگ و مير آنان نيز بالاتر از زنان است .

وی با اشاره به ميزان ابتلاي بالاي مردان ايراني به بيماري‌ها، در مقايسه با زنان ابراز داشت: بيماري‌هاي غيرواگير نسبت 45% از كل بيماري‌هاي مردان و 33% از كل بيماري‌هاي زنان را شامل مي‌شود.

احمدیان افزود: مردان نسبت به زنان روش‌هاي نادرست‌تري در سبك زندگي خود داشته و نسبت به بيماري‌هاي خود بي‌اهميت‌تر هستند بنابراين تغيير شيوه زندگي و پيروي از اجزاء مختلف شيوه زندگي سالم يکي از اولويتهاي سلامت مردان است.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد شيوه زندگي سالم اظهار داشت : تغذيه سالم شامل 5 گروه اصلي مواد غذايي شامل نان و غلات ،ميوه ها، سبزيجات ،لبنيات وگوشتها دررژيم غذايي روزانه است.

وی گفت: فعاليت جسماني منظم، پرهيز از مصرف سيگار،کنترل فشارهاي روحي، مشاوره منظم پزشکي و انجام دستورات پزشکي، محيط زندگي سالم از دیگر شیوه های زندگی سالم در مردان به شمار می رود.

مدیر گروه جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقش فعاليت بدني در سلامت مردان مهم دانست و گفت: براساس یافته های اولیه از تحقیق سازمان بهداشت جهانی زندگی بی تحرک یکی از 10 علت عمده مرگ و میر در جهان می باشد.

احمدیان ادامه داد: عدم فعالیت بدنی باعث افزایش تمام انواع مرگ ومیر،دو برابر شدن خطر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی میشود.همچنین خطر سرطان روده ،بالا رفتن فشار خون،اختلالات چربی،استئوپروز(پوکي استخوان ) ،افسردگی و اضطراب را افزایش ميدهد.

برنامه 'هفته سلامت مردان' در خراسان رضوی

احمدیان گفت: در "هفته ملی سلامت مردان"همه مردان می توانند به مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی مراجعه و به صورت رایگان معاینه و غربالگری سلامت شوند.

وی افزود: در "هفته ملی سلامت مردان" علاوه بر معاینات رایگان و غربالگری مردان نسبت به بیماریهای مختلف، برنامه های آموزشی و فرهنگی پیرامون بیماریها و خطراتی که مردان را تهدید می کند مطابق با شعار سالانه هفته مردان برپا می شود.

احمدیان در مورد روزشمار هفته سلامت مردان اظهار داشت: رفتارهای پرخطر رانندگی به ویژه درجوانان، رانندگی با تمرکز و دقت، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، توجه به عابر پیاده، کنترل سرعت، ایمنی در سفر برای سلامت خانواده، پیشگیری از حوادث و تفریحات ورزشی مرتبط با رانندگی از برنامه مرکز بهداشت استان در این هفته است.

سلامت هدیه ای ارزشمند برای خانواده است و دادن ازمایش های غربالگری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها برای حفظ سلامت توصیه می شود.

انتهای پیام//

برچسب ها: بیماری ، شایع ، مردان ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.