سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز نخستین دوره تخصصی آموزش «فرهنگ میزبانی»

به منظور ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات به زائران علی بن موسی الرضا(ع) نخستین دوره تخصصی آموزش «فرهنگ میزبانی» راهنمایان زائر و ناوگان حمل و نقل عمومی آغازشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد گفت: مخاطبان طرح «فرهنگ میزبانی» در چهار دسته تقسیم‌بندی شده اند، دسته اول افرادی همچون رانندگان پایانه مسافربری و تاکسی های مبادی ورودی زائران بوده که به طور مستقیم با زائران در ارتباط هستند.

علی قناویزچی با بیان اینکه گروه دوم را اصناف و کسبه پیرامون حرم، نیروی انتظامی، تشکل‌ها و هیأت های مذهبی است که امکان خدمت‌رسانی به زائران برای آنان فراهم شده است خاطر نشان کرد: گروه سوم، خدمت‌یاران، کمک راهور و دانش آموزان و سطح چهارم، عموم مردم هستند.

وی بابیان اینکه برای هر یک از این چهار سطح خدماتی پیش‌بینی‌شده، اظهار کرد: در سطح اول آموزش، رانندگان تاکسی، اتوبوس و راهنمایان زائر قرار دارند که مورد آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم قرار می‌گیرند؛ نیازها شناسایی‌شده و با طراحی یک طرح الگویی، بسته مناسب طراحی می‌شود.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد به بیان محور آموزش‌های موردنیاز برای هر سطح پرداخت و عنوان کرد: شناخت کامل از مشهد و پتانسیل‌های آن، یکی از مؤلفه‌های مهمی است که باید نسبت به آن تسلط داشته باشد، آشنایی با مناطق گردشگری مشهد و نحوه ارتباط‌گیری با زائر، موارد دیگری است که یک راهنمای زائر باید نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشد.

علی قناویزچی گفت: اخلاق و رفتار اجتماعی برگرفته از سیره رضوی، دیگر آموزشی است که در این دوره‌ها پیش‌بینی‌شده است، در واقع خواسته امام رضا از مجاوران در مقابل زائران بیان می‌شود که یک مجاور چه رفتاری با زائر داشته باشد تا امام از آنان راضی باشد.

وی بابیان این که حرم شناسی، دیگر آموزش در این دوره‌ها خواهد بود، تصریح کرد: آموزش‌های تخصصی نیز برنامه‌ریزی‌شده که برای افراد مستقر در فرودگاه و رینگ پیرامون حرم برگزار می‌شود؛ زائران عرب‌زبان و انگلیسی زبان در مناطق ذکرشده تردد بیشتری دارند و برای بهبود ارائه خدمات به این زائران، کلاس های آموزش زبان عربی و انگلیسی از سطح محاوره و مقدمات آغاز و تا رسیدن به سطح تسلط قابل قبولی ادامه خواهد داشت.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: آموزش‌های غیر مستقیم از طریق طرح‌های پژوهشی جمع‌بندی می‌شود که شامل، پوستر، بروشور، کتاب‌های مصور که محتوا را در قالب تصویر بیان می‌کند و لوح‌های فشرده حاوی سخنرانی‌های کوتاه و تأثیرگذار است.

علی قناویزچی افزود: در طرح «فرهنگ میزبانی» سال 94، 86 نفر از راهنمایان زائر تحت آموزش قرار می‌گیرند، تمام این افراد ملزم به شرکت در آموزش‌های عمومی 134 ساعته هستند، از این تعداد، 10 نفر با برگزار آزمون انتخاب‌شده‌اند که 80 ساعت آموزش زبان انگلیسی طی می‌کنند؛ 20 نفر نیز با گذراندن آزمون و مصاحبه در سطح بعدی قرار می‌گیرند و برای آنان آموزش زبان عربی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تعداد تاکسی رانان شرکت کننده در این طرح گفت : تاکسی‌رانی 300 نفر را برای گذراندن دوره‌های تخصصی معرفی کرده که شامل رانندگان تاکسی مبادی ورودی شهر، حریم نور و خط ویژه پروازهای خارجی فرودگاه است؛ از این تعداد، 50 نفر زبان انگلیسی و 250 نفر تحت آموزش تخصصی زبان عربی قرار می‌گیرند.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال جدید، شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها، دو ترم فشرده یعنی 80 ساعت آموزشی را می‌کنند؛ سه ترم باقی‌مانده از آموزش‌ها نیز از 20 فرودین ماه به مدت دو ماه و نیم برگزار می‌شود.

قناویزچی با اشاره به حضور 300 نفر از سازمان اتوبوس‌رانی در این طرح گفت: از سازمان اتوبوس‌رانی 300 نفر را با اولویت خطوط منتهی به حرم تحت آموزش قرار می‌گیرند که شامل یک دوره میان مدت آموزشی به مدت دو سال است، در این دوره، اخلاق و رفتار اجتماعی، ارتباطات و آموزش‌های فرا بخشی ارائه می‌شود.

وی افزود: بالغ‌بر 800 نفر نیز از پایانه مسافربری برای دوره میان مدت 2 ساله اعلام آمادگی کردند که فاز اول آن از اسفندماه امسال آغاز می‌شود.

انتهای پیام//

برچسب ها: آموزش ، فرهنگ ، میزبان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.