سومین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولین کویر باحضور استانهای سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان خراسان رضوی و شمالی در موسسه خیریه فتح المبین همدم مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود فیروزی دبیرجشنواره تئاتر منطقه ای کویر، در این جشنواره گفت: این جشنواره در سالهای 91،92 در استانهای سیستان وبلوچستان و یزد و برای سومین بار در استان خراسان رضوی با حضور معلولین هنرمند در تئاتر برگزار گردید.
فیروزی با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری اداره کل بهزیستی استان و کشور اجرا شده، افزود: 100 نمایشنامه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از این تعداد 67 آثار پذیرش و بازبینی که از این تعداد 30 نمایشنامه برای اجرا مورد تایید داوران قرار گرفت.
وی بابیان اینکه هنر درمانی و تئاتر درمانی در شکوفایی، خلاقیت و ارتقاء اعتماد به نفس در معلولین بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: ما مسوولین باید نگاه نامناسب جامعه را نسبت به معلولین با آموزشهای هنری به معلولین و به نمایش گذاشتن خلاقیتهای آنها دیدگاه جامعه را نسبت به معلولین تغییر دهیم.
در حاشیه این جشنواره دکتر قطب الدین صادقی یکی از داوران جشنواره با اشاره به اینکه تئاتر یک هنر کاربردی است، اظهارداشت: باید در تئاتر آموزش و تربیت خواصی را درنظر گرفت و تئاتر معلوین یک نوع تمرین اجتماعی و بیدار کردن معلولین و آشتی کردن آنها با اجتماع و جامعه و شناخت عمیق تر آنهاست.
وی بابیان اینکه یک معلول شایسته احترام است نه ترحم، افزود: نباید در تئاتر و فیلم ها موضوعات اشک انگیز وترحم در خصوص معلولین ساخته شود بلکه باید معلولین به عنوان نقش اصلی  در فیلم ها  وتئاتر داشته باشند تا درجامعه آثار و خلاقیتهایشان نمایان و درخشیده شود.
صادقی گفت: باید مسوولان در راستای کلاسهای آموزشی و همکاری در خصوص هرچه بهتر شدن تئاتر معلولین در جامعه اقداماتی را انجام دهند.
گفتنی است: در این جشنواره 13 نمایش صحنه ای، 12 نمایش کودک و 5 نمایش خیابانی در بخشهای نور، پوستر و بروشور، موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه، بازیگری جسمی در نقش زن و مرد، بازیگری دربخش اختلالات بینایی در نقش زن و مرد، بازیگری دربخش اختلالات شنوایی درنقش مرد، بازیگری ذهنی در نقش زن،  بازیگری همراه درنقش زن و مرد و تئاتر عروسکی کودک و نوجوان به مقامات برتر اول تا سوم، لوح تقدیر، جوایز نقدی و لوح افتخار تقدیر به عمل آمد.
و همچنین در حاشیه جشنواره از داوران به ترتیب استادان قطب الدین صادقی، رضا سابقی، منصور خلج و علی روحی تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است: در این جشنواره گروه های ناشنوایان سرود ملی ، گروه آیینی ورشرنگ از خواف اجرای محلی و خواننده محمدمسلمی فردی روشندل با خواندن شعر امام رضا اجراهایی داشتند.

انتهای پیام//
برچسب ها: جشنواره ، تئاتر ، معلولین ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.