سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اجرایی نشدن بیمه فراگیر پس از یك سال/ترس از آینده همچنان در روستاییان وجود دارد

طرح بیمه فراگیر اجتماعی به جهت پوشش خلاء گروه‌های غیرحقوق ‌بگیر بالاتر از لایه مساعدت و با درآمد ناپیوسته مطرح و تا مرحله ی اجرایی شدن رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح بیمه‌های اجتماعی فراگیر ، موضوعی كه در ابتدای سال 94 از مهم‌ترین طرح هایی بود كه وزیر رفاه به اجرایی شدن آن در اسرع وقت و كوتاه ترین زمان تاكید كرد.

 این طرح به جهت پوشش خلاء گروه‌های غیرحقوق ‌بگیر بالاتر از لایه مساعدت و با درآمد ناپیوسته مطرح و تا مرحله ی اجرایی شدن رسیده است.

در واقع می توان بیان كرد بیمه فراگیر خدماتی تعهدی از لایه مساعدتی بالاتر و از لایه تکمیلی کمتر است به صورتی كه تعهدات اجرایی در آن شامل پرداخت مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت خواهد بود و با کمک حق سرانه دولتی که موجب بهره‌ مندی بیشتر گروه‌های مستضعف می‌شود به گونه‌ای که این بار جدیدی بر دوش دولت نباشد.

 *بیمه اجتماعی فراگیر از مهم‌ترین ماموریت های وزارت رفاه

جرقه های اجرایی شدن طرح بیمه‌های اجتماعی فراگیر در سطوح مختلف در ابتدای سال 94 و توسط وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی زده شد که بر اساس آن هریک از افراد جامعه با سطوح مختلف درآمدی می‌توانند از مزایای بیمه‌های اجتماعی بهره مند شوند.

هرچند وی پیش از این به تدوین و بررسی طرح بزرگ نظام چندلایه تامین اجتماعی نیز اشاره و بر ضرورت اجرای آن تاکید کرده بود و عملیاتی شدن این طرح را یكی از اقدامات مهم پیش روی این وزارتخانه برشمرده بود.

*بسته بیمه فراگیر پس اندازی مطمئن برای همه ی مردم 

طرح بسته بیمه اجتماعی، به منظور دستیابی همه مردم برای آینده ای خوب و البته داشتن پس انداز مطمئنی تدوین شد.

به گفته مسئولان ایجاد امنیت روانی و تضمین زندگی بهتر در آینده برای آحاد جامعه به ویژه روستاییان و عشایر از اولویت های دولت است و اكنون پس از گسترش بیمه درمان، نوبت به گسترش بیمه اجتماعی است.

تاکنون بالغ بر یک میلیون و 250 هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر هستند که از این تعداد بیش از شش میلیون خانواده واجد شرایط دریافت خدمات بیمه اجتماعی می باشند در واقع می توان بیان كرد بیمه اجتماعی تضمین کننده زندگی فرد و خانواده وی در آینده است .

در همین راستا افراد با قدرت خریدهای متفاوت باید بتوانند از این حق برخوردار باشند تا یک زندگی همراه با عزت وکرامت داشته باشند.

*مبارزه با فقر در اجرای طرح های پیشنهادی  

به گفته مسئولان سازمان تامین اجتماعی کارکرد مبارزه و کاهش با فقر، ایجاد امنیت اجتماعی، مقابله با تهدیدات روانی، کارکرد معیشتی، کارکرد اجتماعی و اقتصادی را از جمله کارکردهای سازمان تامین اجتماعی به حساب می آیند اما آیا به راستی این سازمان به تفكرات آرمانی خود جامه عمل پوشانده است؟

 و چرا بحث مبارزه با فساد،حمایت از محرومین و فقرا و طبقات پایین اجتماع را تاكنون نادیده گرفته است؟

آیا بهتر نیست این سازمان، سازمانی برای بی پناهان و همراه صاحبان تولیدی بخش های مختلف و خادم و غمخوار جامعه مستمری بگیران باشد تا ارائه راه حل های بی نتیجه؟

چرا كه تا كنون طرح بیمه اجتماعی فراگیر كه از ابتدای سال مطرح شد تاكنون هیچ اقدامی در این خصوص شكل نگرفته و مردم همچنان چشم انتظار اجرایی شدن این طرح هستند.

تمامی این عدم اجرایی شدن طرح های اجرایی در حالی است كه علی ربیعی وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی ایجاد امنیت اجتماعی تحت عنوان "بیمه فراگیر اجتماعی"، هم افزایی و هم سویی هدفدار کردن و فراگیری و ایجاد جامعیت و افزایش کیفیت در بخش بیمه‌های درمان برای عمق بخشی به طرح تحول سلامت و اصلاحات ساختار و متعادل کردن منابع صندوق‌ها، جهت دادن به یارانه‌ها و حرکت به سمت متنوع کردن آن‌ها مثل مسکن اجتماعی و حمایت غذایی و بیمه‌های اجتماعی و درمان، راه‌اندازی اشتغال عمومی و رفتن به سمت اتصالات خوشه‌ای آن‌ها بنا بر مزیت‌ها و کمک به طراحی و اتصال به بازارهای جهانی را از برنامه های پنج ساله ششم دولت در بخش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان می كند.

اما تاكنون مردم به خصوص عشایر و روستاییان لذت استفاده از این طرح را به خود ندیده اند و همچنان برای آینده ی زندگی خویش دل نگرانی هایی دارند كه ای كاش هرچه سریع تر با تدبیر مسئولان مربوطه كمتر و كمتر شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
کیه که اجرا کنه؟!!!!