وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:ایران و گرجستان پیشینه مشترک فرهنگی دارند كه بر همين أساس اين دو كشور می توانند روابط اقتصادی خود را در حوزه های گوناگون افزایش دهند.

ساخت سه كارخانه سرامیک، داروسازی و سیمان ايران در گرجستان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان علی ربیعی وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در در ديدار معاون منطقه‌ای وزارت أمور خارجه گرجستان با بيان اينكه ایران و گرجستان پیشینه مشترک فرهنگی دارند إظهار داشت:بر همين أساس اين دو كشور می توانند روابط اقتصادی خود را در حوزه های گوناگون افزایش دهند.

وی گفت: با برگزاری کمیسیون مشترک میان دو کشور می توان زمینه های همکاری دو کشور را گسترش داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ساخت سه کارخانه سرامیک، داروسازی و سیمان ایران در گرجستان بيان كرد:جمهوری اسلامی ایران برای سرعت بخشیدن به اجرای قراردادهای تاسیس سه کارخانه آمادگی لازم را دارد.

ربیعی با بيان اينكه امیدوارم پیش از سفر نخست وزیر گرجستان به ایران کمیسیون های اقتصادی دو کشور برگزار شود مطرح كرد:چندی پیش چند شرکت گرجستان با شرکت های شستا همکاری مشترکی را آغاز کردند.

**گرجستان براي جذب سرمايه گزار ايراني در آمادگي كامل است

در ادامه اين مراسم جالا غانیا معاون منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان گفت: حجم مبادلات اقتصادی 100 میلیون دلاری پاسخگوی روابط اقتصادی دو کشور نیست و گرجستان در شرایط پساتحریم آمادگی جذب سرمایه گذار ایرانی را دارد.

وي هدف از سفر خود به تهران را رایزنی سیاسی با جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی اعلام و بيان كرد:ایران و گرجستان می توانند در سه بخش تجارت، گردشگری و ترانزیت با یکدیگر همکاری کنند.

معاون منطقه ای وزارت امور خارجه گرجستان افزود: گرجستان آمادگی دارد سالیانه بیش از 90هزار گردشگر را پاسخگو باشد، همچنین با فراهم کردن زمینه می توانیم گردشگرانی از سوی گرجستان به ایران اعزام كنيم.

غانيا تصريح كرد: هم اکنون دو شرکت هواپیمایی ایران هفته ای دو پرواز به تفلیس دارند که می توان برای توسعه صنعت گردشگری با توجه به پهناوری سرزمین ایران از استان های مختلف پرواز به تفلیس را راه اندازی کرد.

وی ایران را شریک قابل اعتمادی در منطقه دانست و گفت: گرجستان دارای کریدور جنوب به شمال است و تمایل دارد طول این کریدور را افزایش دهد.

معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان ادامه داد: با توسعه صنعت حمل و نقل می توانیم از بندر جدیدی که کنار دریای سیاه ساخته شده است با ایران برای ترانزیت کالا همکاری خوبی داشته باشیم تا به کشورهای اروپایی اتصال یابد.

غانیا درباره همکاری چهارجانبه روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران در بخش انرژی گفت: مشارکت در صدور گاز ایران به بازار اروپا به کار کارشناسی نیاز دارد اما گرجستان برای مشارکت در چنین طرحی آمادگی دارد.

وی در خصوص احداث سه كارخانه ايران در گرجستان بيان كرد:منافع این کارخانه ها 60 (سهم گرجستان) به 40 (سهم ایران) است.

معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان إظهار داشت:درباره کارخانه داروسازی در وهله نخست 400 قلم داروی ایرانی به گرجستان صادر و در مرحله بعدی از سوی ایران شرکت های دارویی با خدمات فنی و مهندسی در گرجستان راه اندازی می شود.

وی در پايان بيان كرد:کارخانه سیمان در غرب گرجستان نزدیک سواحل دریای سیاه راه اندازی می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار