سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعر امروز انقلاب از اهداف متعالی خود دور ماند

شعر امروز انقلاب اسلامی از اهداف متعالی آن دور مانده است، گاهی در مضمون و محتوا با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی فاصله می‌بینیم.

رضا اسماعیلی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص شعر انقلاب اسلامی پس از گذشت 4 دهه از آغاز آن، گفت: شعر امروز انقلاب اسلامی تا حدودی از مفاهیم متعالی آن به دور مانده است، گاهی در مضمون و محتوا با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران گسل و فاصله دارد.
 
وی با اشاره به گسست شعر امروز انقلاب اسلامی با دوره‌های پیشین بیان کرد: به دلیل آنکه شاعران امروز انقلاب اسلامی را درک نکرده‌اند و در جریان انقلاب حضور نداشتند، مفاهیمی متفاوت با دوره‌های اول و دوم انقلاب در شعر خود بیان می‌کنند. این افراد براساس شنیده‌هایشان قضاوت می‌کنند، در اینجا نقش اساتید و پیشکسوتان شعر انقلاب می‌تواند بسیار مهم باشد و نسل امروز را در آن مسیر هدایت کنند.
 
این شاعر افزود: در ابتدا باید تعریف روشنی از شعر انقلاب ارائه داد. در شعر انقلاب اسلامی مضامین استکبارستیزی، مردم باوری، خدامحوری و حق‌خواهی دیده می‌شود. این نوع شعر از عصر مشروطه آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. شعر انقلاب اسلامی با این معنا ویژگی‌هایی چون استبدادستیزی و میهن‌پرستی را داراست.
 
اسماعیلی با اشاره به غلبه مضمون میهن پرستی در اشعار انقلاب و متکی بر رهنمودهای قرآنی بودن آن، اظهار داشت: سرآغاز شعر انقلاب اسلامی را 15 خرداد 1342 نیز می‌توان دانست. زمانی که انقلاب شعر شکل گرفت و مردم بستر ایجاد این نوع شعر را فراهم کردند. در این زمان شاعران براساس شعارهای مردم به سرایش می‌پرداختند.
 
وی تصریح کرد: شعر انقلاب به طور رسمی در بهمن 1357 تثبیت شد و اعلام موجودیت کرد. در این دوران بود که شاعران سعی کردند معنای والای انقلاب اسلامی را در شعر خود وارد کنند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.