سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسگرهایی دقیق برای اندازه‌گیری خستگی و کم‌آبی بدن + عکس

دانشمندان موفق به اختراع حسگرهایی شده‌اند که میزان خستگی و کم‌آبی بدن را از روی تعرق بدن ارزیابی و کنترل می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پیشرفت علم و فناوری، حسگرهای ارزیابی‌کننده تناسب و سلامتی جایگاه ویژه‌ای را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند. دستبندهایی که ضربان قلب شما را اندازه می‌گیرند و نشان می‌دهند چقدر کالری می‌سوزانید از جمله این پیشرفت‌ها محسوب می‌شوند. اما اخیرا دانشمندان دستگاهی را توسعه داده‌اند که بر مواد شیمیایی موجود در تعرق که نشان‌دهنده خستگی و بی‌آبی بدن است نظارت دارد.

این دستگاه می‌تواند گلوکز، سدیم و پتاسیم موجود در عرق و دمای بدن را ارزیابی و کنترل کند. این ابزار کاملا بی‌ضرر است و می‌تواند در قالب مچ‌بند و سربند استفاده شود. در واقع این ابزار اولین دستگاه الکترونیکی کاملا یکپارچه است که به طور مداوم و همزمان می‌تواند بر چند ماده شیمیایی موجود در تعرق بدن انسان نظارت داشته باشد.


تعرق انسان می‌تواند اطلاعات جامع و مفیدی راجع به وضعیت سلامتی انسان در اختیار بگذارد. این اقدام موفقیت‌آمیز می‌تواند راه را برای پیشرفت‌های بعدی مربوط به کنترل سلامتی از روی تعرق و موارد دیگر هموار سازد. در واقع این دستگاه به 5 حسگر وصل می‌شود که بر میزان گلوکز، لاکتت، سدیم، پتاسیم و دمای بدن نظارت دارد. هر کدام از این عناصر گویای بخشی از سلامتی بدن هستند. به عنوان مثال، لاکتت اطلاعاتی راجع به خستگی مفاصل و پتاسیم اطلاعاتی راجع به کم‌آبی در اختیار ما می‌گذارد.

روش کار این دستگاه به این گونه است که هرگاه بدن تعرق می‌کند سنسورها سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کنند که بدون نیاز به هیچ سیمی به برنامه‌ای هوشمند منتقل می‌شود و نشان داده می‌شود. ارزیابی و نظارت بر گرمای هوا نقش مهمی را در عملکرد این دستگاه ایفا می‌کند زیرا گلوکز و لاکتیت تحت تاثیر دمای بدن هستند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.