شناسایی سریع گازهای سمی به کمک نانو حسگر

محققان دانشگاه شیراز نانو کامپوزیتی تولید کرده‌اند که می‌توان در ساخت حسگرهای تشخیص گازهای سمی به کار برد و روند شناسایی را تسریع کرد.

علی میرزایی دانشجوی دکترای مهندسی مواد دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گازهای سمی و آلاینده‌های گازی نظیر مونواکسید کربن در غلظت‌های بالا موجب مرگ انسان می‌شود به همین علت ما در این طرح نانو کامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم که می‌توان از آن در ساخت حسگرهایی با قابلیت تشخیص سریع این نوع گازهای سمی استفاده کرد. 

وی ادامه داد: هدف از این طرح ساخت حسگرهایی با قابلیت شناسایی گازهای سمی در دمای پایین بوده است برای این منظور نانو کامپوزیت‌هایی تولید کردیم و عملکردشان را مورد ارزیابی قرار دادیم این حسگر مزایایی از جمله روش ساخت بسیار ساده و حساسیت بالا نسبت به گاز مونواکسید کربن را داراست. 

میرزایی افزود: این حسگرهای اکسید فلزی هنگامی که گاز را روی سطح خود جذب می‌کنند، مقاومت‌شان تغییر می‌کند که از این خاصیت می‌توان برای تشخیص نوع و غلظت گاز استفاده کرد. در این حسگرها به علت به کارگیری نانو ذرات،‌ میزان جذب گاز افزایش می‌یابد. 

وی در پایان تصریح کرد: حسگرهای متشکل از نانو کامپوزیت‌ها در مقایسه با نمونه‌های قبلی دارای حساسیت‌ و بازدهی بالاتر و هزینه‌ی ساخت کمتری هستند که در مراکز صنعتی‌، اتومبیل ها و بیمارستان‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار