محققان به کمک نانوذرات طلا موفق به ساخت لایه‌ای انعطاف‌پذیر شدند که می‌تواند به عنوان پوست مصنوعی کاربرد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت ماده‌ی انعطاف‌پذیری شدند که می‌توان از آن در ساخت پوست مصنوعی استفاده کرد.

حسگرهای انعطاف‌پذیر در حال حاضر در ادوات الکترونیکی، رباتیک و بخش سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آینده احتمالاً بتوان از این حسگرها در ساخت پوست مصنوعی و اندام‌های پروتز استفاده کرد به طوری که کاربر بتواند محیط پیرامون خود را حس کند.

یکی از مشکلات این حسگرها خراشیدگی و آسیب دیدگی سریع آن‌هاست که موجب از بین رفتن کارایی این حسگرها می‌شود.

محققان با ترکیب نانوذرات طلا و نوعی پلیمر موفق به ساخت لایه انعطاف‌پذیر خود ترمیم شونده شدند. این ماده با هر بار ترمیم شدن نسبت به قبل استحکام بیشتری پیدا می‌کند.

حسام هایک از محققان این پروژه می‌گوید: وجود مشکل آسیب‌پذیری در حسگرهای انعطاف‌پذیر موجود در بازار موجب شده تا نیاز جدی برای توسعه این حسگرها و ایجاد قابلیت خود ترمیمی در آنها به وجود آید. ما موفق به ارائه پوست خود ترمیم شونده‌ای شدیم که قابلیت خم شدگی و انعطاف‌پذیری دارد.

این حسگر از یک لایه خود ترمیم شونده، الکترودهای رسانا و نانوذرات طلای اصلاح شده تشکیل شده است.

هایک می‌افزاید: نانوذرات طلا در سطح زیر لایه و میان الکترودهای خود ترمیم شونده می‌تواند موجب ترمیم ترک‌های موجود در سطح شود و در نهایت هدایت الکتریکی به حالت اولیه باز گردد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.