سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ان بی‌سی: روابط اقتصادی ایران و چین، عربستان را خشمگین ‌می‌کند

ان بی‌سی نوشت پس از لغو تحریم‌های ایران، چین تعاملات اقتصادی خود را با تهران گسترش داد، اما نزدیک‌تر شدن این دو کشور ممکن است عربستان سعودی را به خشم آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه ان بی‌سی نوشت: چین بعد از لغو تحریم‌های بین المللی ایران روابط و تعاملات اقتصادی خود را با تهران گسترش داده است اما روابط نزدیک‌تر با تهران ممکن است عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت خاورمیانه، را خشمگین کند.

دراین مطلب آمده است: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اولین رهبر خارجی بود که بعد از لغو تحریم‌ها به تهران سفر و آن را به هفده توافق همکاری در حوزه‌های مختلف همچون انرژی، تجارت و صنعت مزین کرد. 

در پی سفر شی به تهران، دو کشور همچنین توافق کردند تجارت دوجانبه خود را ده برابر کنند و به ششصد میلیارد دلار در یک دهه آینده برسانند. 

ایران در انتهای جاده آسیا به سمت اروپا قرار دارد. چین احتمالاً قصد دارد تاسیسات زیرساختی در ایران بسازد. اما روابط گرم‌تر با تهران، عربستان سعودی راکه روابطش با ایران بعد از اعدام شیخ النمر تیره شده است، نگران می‌کند. شی جین پینگ بعد از سفر به ریاض و قاهره، به تهران سفر کرد. 

جین فرانسیس، عضو ارشد شورای آتلانتیک، می‌گوید: «چین تا وقتی صحبت از نفت در میان باشد، عاشق عربستان است زیرا چینی‌ها آرامکوی عربستان را یک شریک قابل اعتماد می‌دانند اما از منظر سیاسی، ایران بچه دلخواه چین در منطقه است.» 
با وجود ایران که متحد آمریکا نیست، چین امنیت انرژی خود را تضمین می‌کند. مایکل سینگ کار‌شناس موسسه واشینگتن می‌گوید: «ایران تنها کشور منطقه است که متحد آمریکا نیست.» 

کار‌شناس شورای آتلانتیک نیز می‌گوید: «در ایران نیز اکثر جناح‌ها اتفاق نظر دارند که اتحاد با چین بهتر از آمریکا و اروپاست.» 

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.