سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویزیت بیمار؛9 دقیقه 90 تومان/پزشکانی که ساز خودشان را می زنند/ کارت‌خوان‌هایی که یک دقیقه هم تعطیل نمی‌شوند

زمان ویزیت پزشکان درکشور بین ۹ تا ۱۰ دقیقه است درحالیکه در کشورهای خارجی این زمان بین ۱۵ تا ۱۸ دقیقه است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تازگی ها برای ملاقات برخی پزشکان باید از هفت خوان رستم گذر کرد.یکی از این خوان ها وقت گرفتن از منشی هاست، منشی هایی که بعد از کلی طاقچه بالا گذاشتن برای چند ماه بعد وقت می دهند.اگر از رقم های نجومی برخی پزشکان هم بگذریم، ساعت ها در صف ماندن در مطب پزشک انتظار ما را می کشد.

وارد برخی مطب ها هم که می شوی کارتخوان های رنگارنگ با برندهای مختلف بانکی بیشتر از اندک وسایل پزشکی روی میز به بیماران خودنمایی می کنند.اگر بیماری این هفت خوان را هم پشت سر بگذارد و بتواند سر انجام به دیدار دکتر نائل شود، افکار تجاری سازی فلان منطقه دست از سر برخی پزشکان برنمی دارد و نمی گذارد وقت لازم برای بیمار اختصاص داده شود.

غذای چرب نخورید، مایعات مصرف کنید، آب زیاد بنوشید و خود را از غذاهای سرخ کردنی دور نگه دارید، ضمنا سوپ را هم فراموش نکنید و...این بخور نخورها یک نسخه همیشگی و کاملا دم دستی برای برخی پزشکان محسوب می شود که حتی اغلب نوع بیماری هم از تغییر آن عاجز است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس زمان ویزیت پزشکان در کشور بین ۹ تا ۱۰ دقیقه و حتی کمتر است، در حالی که در کشورهای خارجی این زمان بین ۱۵ تا ۱۸ دقیقه است.

فوق تخصص یا متخصص؟
اصولا انگار افراد هنگام بیماری به چند دسته تقسیم می شوند، گروه جالب توجه که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست شامل افرادی می شود که به محض مشاهده بیماری به دنبال فلان پزشک مشهور می افتند .اصولا این عده از افراد جامعه حاضر هستند بیماری و یا حتی عوارض آن را به جان بخرند اما فقط و فقط آن پزشک معروف آن ها را ویزیت کند، بدین ترتیب این معضل به همراه نبود سیستم ارجاع مطلوب در کشور باعث شده است که یک ناتوازنی بین مطب های مختلف به چشم بخورد، آن گونه که برخی مطب ها بسیار شلوغ و برخی دیگر بسیار خلوت هستند.اما نکته قابل توجه این جاست که این موضوع به همین جا ختم نمی شود چرا که گران شدن برخی ویزیت ها را هم به همراه خواهد داشت.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص زمانی که پزشکان برای ویزیت بیماران می گذارند، بیان کرد: در حال حاضر آمار وضعیت ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی مطلوب نیست.

وی ادامه داد: در طرح ارتقا ویزیت در بخش دولتی برای این موضوع تدبیری اندیشیدیم که زمان معاینه با مکانیسم ارجاع مطلوب باشد.

ترازوهای نخ نمای سنجش پزشکان
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص زمان ویزیت پزشکان بیان کرد: نکته ای که در این خصوص وجود دارد، این است که باید ما با همکاری وزارت بهداشت یک بازنگری در تعریف ویزیت در کشور داشته باشیم.

وی افزود: شاید این سوال از اینجا برمی خیزد که ما تعریف جدید علمی از بحث ویزیت را نداریم. بخش مهمی از ارزش گذاری نسبی خدمات در حوزه سرپایی تعریف می شود و این حوزه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات  تحت عنوان Eو M نام گذاری شده است که این موضوع نماد طبابت از نگاه امروز است.

زالی با اشاره به این که در بخش سرپایی بالغ بر 9 ویزیت تعریف شده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه ما در کشور زیرساخت های لازم را از این نظر نداریم و معمولا بیماران به دلیل مشکلات اعتباری و مالی توان پرداخت ندارند امکان پوشش مکفی این امر وجود ندارد.

وی علت این مشکل را این گونه توضیح داد: من فکر میکنم مشکل از آن جا شروع می شود که تعریف ما از ویزیت بخش سرپایی به بیش از سه دهه گذشته برمیگردد و در حال حاضر این تعریف در جهان منسوخ شده است.

قوانینی که انگار تاریخ انقضا ندارند!
رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد:متاسفانه به دلیل این که ما کارمان علمی نیست، همه را بر اساس زمان سنجی مقایسه می کنیم. در حالی که فاکتور زمان سنجی به همراه کارسنجی و مهارت سنجی در ویزیت مهم هستند که متاسفانه در ارزش گذاری نسبی خدمات 2 سال گذشته این وجوه مورد غفلت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: فکر میکنم اکنون زمان مناسبی است که دوستان ما در وزارت بهداشت ، وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر اقدامی انجام دهند.

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد پیشنهادات نظام پزشکی برای بازنگری در ویزیت پزشکان بیان کرد:باید سازمان های بیمه گر در حوزه ویزیت به گونه ای عمل بکنند که در این تعاریف تفاوت ویزیت پزشک متناسب با مهارت و زمان پوشانده شود.

وی با اشاره به معیوب بودن سازو کار در سال های اخیر عنوان کرد: اولین موضوع این است که معمولا مصوبات سازمان های بیمه گر در طرف قرارداد مد نظر می گیرند و پایه ویزیت، بخش دولتی است. در صورتی که بیمار به بخش خصوصی مراجعه کرده است و طبق قاعده باید ویزیت بخش خصوصی پایه قرار بگیرد.تا زمانی که این اختلاف هست و مساله رفع نشده است، این نگرانی برای مردم و پزشکان وجود خواهد داشت.

زالی تاکید کرد: باید در اسرع وقت این تعریف اصلاح شود، یعنی سازمان های بیمه گر پایه مبنای پرداختی مردم را در قالب غیر فرانشیزی ویزیت قانونی در بخش خصوصی قرار دهند.

تکلیف زمان اندک ویزیت ها چه می شود؟
اگر از تعاریف منسوخ شده هم بگذریم شاید دلایل بهتر و قابل استنادتری برای این معضل برسیم.
به گفته رستمیان نائب رییس کمیسیون مجلس در سیاست های ما ، پیشگیری بر درمان به علت اثربخشی بیشتر، اولویت دارد ؛ اجرای نظام جامع خود مراقبتی در کشور موجب می شود که بیماریابی ها در کشور به موقع انجام شود و این امر نیز منجر به برنامه ریزی های بهتر برای درمان خواهد شد.

وی معتقد است: گلایه ما از نظام سلامت ، نبود برنامه جامع آموزش بیمار در کشور است؛ این برنامه جامع در سال ۸۴ در برنامه های درمانی ، دیده شد اما بطور کامل اجرا نشد؛ برنامه های خودمراقبتی در طرح تحول سلامت دیده شده اما زمان زیادی طول می کشد تا به جایگاه اصلی خود برسد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تلاش می کنیم تا ۳۰ درصد بودجه های خود را به بهداشت و پیشگیری اختصاص دهیم .

رستمیان افزود: این امر به علت مراجعه زیاد بیماران به متخصصان و فوق تخصص ها به خاطر نبود سیستم ارجاع است؛ یکی از دلایل هزینه های زیاد سلامت، نبود سیستم ارجاع در کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص علل وقت کمی که پزشکان برای بیماران می گذارند، گفت: تعداد زیاد مراجعه کنندگان می تواند از جمله علل این امر باشد که برای آن تدابیری اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: توزیع نامناسب پزشک متخصص از دیگر عوامل ویزیت نامطوب است.علاوه بر این موارد تعرفه ها نیز در این مشکل نقش اساسی داشتند که با اصلاح تعرفه ها و به واقعیت نزدیک شدن آن ها این علت به میزان قابل توجهی رفع شد.امیدواریم آن میزان لازم از نظر ویزیت و توضیح به بیمار به درستی انجام شود.

پیشنهادات نظام پزشکی برای تعریف جدید ویزیت پزشکان
وی در خصوص پیشنهاد دوم نظام پزشکی اظهار کرد: در مناطق محروم که مردم به خاطر مشکلات بضاعتی موجود کمتر به بخش خصوصی مراجعه می کنند، باید پوشش بیمه ها گسترده تر باشد. در سال های اخیر پزشکان ویزیت را انقباضی از مردم دریافت می کردند تا قدرت پرداخت داشته باشند، در حالیکه بیمه ها باید برای ماندگاری پزشک و پرداخت کمتر پول از جیب مردم پکیج ویزیت سرپایی مناطق محروم را پوشش بیشتری دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان خاطر نشان کرد:در این مدل ها فشار کمتری به مردم وارد می شود. پیشنهاد ما این است که حداقل این کار به صورت پایلوت در کشور انجام شود و در واقع به سمت ارائه یک تعریف جدیدی از ویزیت حرکت کنیم.



گزارش از ریحانه هرندی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.