سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

معضل حیوانات موذی

وجود هزاران حیوان ولگرد دغدغه ای است که همیشه شهروندان آبادانی و خرمشهری را نگران کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ افزایش انواع ، موش ، گربه وسگهاي ولگرد سال هاست که در اماکن مسکونی و غیر مسکونی به يك معضل جدی بدل شده است.

کارشناسان شبکه بهداشت و درمان آبادان در خصوص موشهای عظیم الجثه آبادان و خرمشهر می گویند : این موشها از نوع رائوس رائوس هستند که سالانه یک تا یک و نیم میلیون بچه موش به دنیا می آورند.

مهندس رسولی (یکی از کارشناسان ) : رنگ خاکستری ، جثه بزرگ و کشیده و قدرت بدنی زیاد از ویژگیهای بارز این موشها است.

به گفته وی قدرت بدنی این موشها تا جایی است که قادر هستند در پوش فاضلابها را بلند کرده و وارد چرخه زندگی مردم شوند. ترس و فرار گربه ها به محض دیدن این نوع موش منجر به رشد بیشتر آنها مخصوصا در قصابی ها ، خوارو بار و ماهی فروشی ها شده است.

سال هاست که شبکه بهداشت شرکت نفت مبارزه با این حیوانات و به ویژه گربه ها را از دستور کار خود خارج ساخته است و زاد و ولد گربه ها صد در صد افزایش پیدا کرده است.

شاهرخ نويدپور، یکی از پژوهشگران منطقه در تحقیقی که بر گربه های منطقه انجام داده است به این نتیجه رسیده است که هفتاد و پنج درصد گربه‌ها به تك ياختة انگلي، نود درصد به يك سستود( نوعی انگل ) و صدر درصد حداقل به يك نماتود گوارشي آلوده هستند.

وی این آزمایش را بر چهل قلاده گربة ولگرد از نظر انگلهاي كرمي دستگاه گوارش و پنجاه قلاده از نظر تك‌ياخته‌هاي انگلي انجام داده است.

اما بیشترین خطر ازجانب سگهای ولگردی است که مردم را تهدیدید می کنند و نمونه هایی از هاری در میان اها وجود دارد.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود گفت: از هر ده بیماری که روزانه به مراکز درمانی مراجعه می کنند بیش از سه نفر با یکی از انواع آلودگیهای این حیوانات مرتبط هستند.

اما قائله به همین جا ختم نمی شود . از نیمه شب بامداد تا ساعت پنج صبح حرکت دسته های بزرگ سگهای ولگرد موجب رعب و وحشت مردم شده تا جایی که در این ساعت از شب مردم مخصوصا زنان و کودکان جرات خارج شدن از خانه را ندارند

دکتر جعفری از مسئولان دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: این حیوانات منشا اصلی انتقال بیماری‌های مشترکی نظیر هاري، كيست هيداتيك، سالك ،طاعون ، حصبه ومخصوصا انواع آنفولانزا هستند.

یکی از کارشناسان شورای سلامت نیز که نخواست نامش فاش شود می گوید : شهرداری آبادان در امحای این حیوانات به صورت شلیک مستقیم با اسلحه گرم تا کنون موفق عمل نکرده است .

وی راه حل این معضل را تنها در همکاری شرکت نفت ، پتروشیمی و منطقه آزاد اروند می داند .

اجساد متلاشی شده سگها و گربه ها و موشها، رها شدن آنها در خیابانها ، بازی کردن کودکان با این اجساد ، و عبور خودروها از لاشه ها و اجساد این حیوانات از جمله مشکلاتی است که شهروندان با آن دست به گریبانند.

اداره دامپزشکی آبادان در تحقیقی گسترده خشکسالی سالهای گذشته ، شوری آب ، عدم فعالیت کشاورزی ، حاشیه نشینی و تولید زباله را از مهمترین عوامل افزایش این حیوانات می داند. دکتر بهشتی عضو شورای اسلامی شهر آبادان نیز وجود هفت هزار و پانصد دستگاه ساختمان مخروبه باقی مانده از جنگ هشت ساله را مکان بسیار مناسبی برای زندگی و افزایش این حیوانات می داند.

کارشناسان و پژوهشگران منطقه بر این باورتد که زنـــــده گیری و جدا سازی حیوانات ولگـــرد از طریـق کـادر آموزش دیده.واكسيناسيون ، استفاده از داروهاي ضد انگلي ، عقیم‌سازی، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن میتواند راهی برای کاهش و استفاده صحیح از این حیوانات باشد

کارشناسان همچنین معتقدند : همجواری با عراق و اضافه شدن گراز ، روباه و شغال به جمع میهمان ناخوانده آبادان و خرمشهر شاید خیلی هم بد نباشد چرا که ظرفیتهای و استعدادهای منطقه برای صادرات گوشت و پوست این حیوانات به کشورهای غیر مسلمان مهیا است.

تجربیات موفقیت آمیز کشوری مانند کره جنوبی نشان می دهد با برنامه ریزی اصولی در چرخه حیوانات ولگرد می توان ضمن ایجاد اشتغالزایی مقادیر قابل توجهی ارز عاید کشور کرد .



انتهای پیام/ ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.