سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات دفاع مقدس نقشه راه کاملی ندارد/ سفارشی‌نویسی نوعی اعتبار است

سفارشی‌نویسی که در نظر برخی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس وجهه خوبی ندارد، نوعی اعتبار است.

اکبر صحرایی، نویسنده با تأکید بر اینکه سفارشی‌نویسی نوعی اعتبار است، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سفارشی‌نویسی قطعاً کار نادرستی نیست و کاری حرفه‌ای است؛ زیرا اکثر آثار برگزیده و قابل دفاع جشنواره‌های غربی سفارشی هستند و منجر به سرمایه‌گذاری می‌شوند.

وی افزود: من کارهای سفارشی را که مناسب بدانم، می‌نویسم.

این نویسنده در خصوص میزان تمایل نویسندگان به نگارش آثار شتابزده اظهار داشت: شاید برخی از نویسندگان تازه کار زیر بار کارهای عجله‌ای بروند؛ اما این روند به ناشر و نویسنده ضربه می‌زند.

صحرایی ادامه داد: هم‌اکنون نقشه راه کاملی برای ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد و فعالان این حوزه گاهی تند و گاهی کند قدم برمی‌دارند.

وی تصریح کرد: حوزه ادبیات دفاع مقدس متولی خاصی ندارد که آن را یکپارچه کند.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش درباره روند زندگینامه‌نویسی در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: مبحث زندگینامه‌نویسی در حوزه ادبیات دفاع مقدس ورودیه‌ای دارد که همان تشکیل کنگره‌های شهدای استان‌ها بوده است.

صحرایی افزود: متولیان امر تصویب کرده بودند که زندگینامه‌هایی به تعداد شهدا نوشته شود و این تصمیم در نهایت منجر به شتابزدگی و نگارش کتاب‌های زیادی شد.

وی اظهار داشت: بعداز سیرابی جامعه از زندگینامه‌های شهدا، ترمز کار نگارش این آثار کشیده شد.

این نویسنده ادامه داد: ما در سال 1383 شاهد تولید آثار خوبی در حوزه زندگینامه‌نویسی ادبیات دفاع مقدس بودیم و هم‌اکنون این روند به علت رکود بازار و قطع یا اتمام بودجه اختصاص داده شده به نگارش زندگینامه‌های شهدا متوقف شده است و گاهی به نظر می‌رسد که نسبت به سال‌های گذشته عقب‌گرد دارد.

صحرایی تصریح کرد: امروزه ترمز شتابزدگی در زندگینامه‌نویسی‌های دفاع مقدس کشیده شده است و نهادها هم این ریسک را نمی‌کنند که هر کاری را به دست هر نویسنده‌ای بسپارند.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.