سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منابع لازم برای توسعه مناطق آزاد وجود ندارد/سوء مدیریت در مناطق آزاد تجاری تا کجا؟

کارشناس اقتصادی گفت: اگر مناطق آزاد کارآمدی لازم را داشتند قطعاً جایگاه ایران در این بخش بهتر از سایر کشورهای منطقه بود.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چالش های مناطق آزاد در کشور گفت: فلسفه ایجاد مناطق آزاد در کشور این بود که برخلاف  سرزمین اصلی که قوانین کار، مالیات، گمرک و بیمه دست و پاگیر تولید کننده‌ها است، نقاطی در کشور تعیین شد تا این قوانین برای تسهیل تولید و کسب و کار تعدیل شود.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد بستر کار مناسب برای سرمایه گذار فراهم شده است، گفت: قرار بود در مناطق آزاد سرمایه گذارضمن ورود تکنولوژی خارجی، نیروی انسانی و مواد تبدیلی ارزان و همچنین انرژی در دسترس، منجر به تولید کالایی شود که کیفیت مناسب وقیمت ارزان داشته باشد.

کارشناس اقتصادی در ادامه این گفتگو  افزود: کالای تولید شده در این مناطق می‌بایست بخشی از نیاز سرزمین اصلی را تامین کند و بخشی از آن صادر شود که اگر چنین عمل می‌شد علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، موجب کاهش وابستگی کشور به سایر کشورها می شد که تاکنون این امر محقق نشده است.

حق شناس در پاسخ به این سؤال مبنی برای اینکه چرا مناطق آزاد به اهداف اصلی خود دست نیافته‌اند گفت: بخشی از این دلایل سیاسی است چرا که نگاه دولت‌ها همواره نگاه یکسانی به مناطق آزاد نبوده است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد بدون زیرساخت های لازم تشکیل شد عنوان کرد: در ایران صدها زمین بدون امکانات را به عنوان مناطق آزاد انتخاب کردند به طوری که بدون داشتن زیر ساخت‌های لازم به مناطق آزاد تجاری تبدیل شد و منابع لازم را نیز دولت در اختیار آنها قرار نداد.

این کارشناس اقتصادی در همین راستا افزود: هزینه لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها در مناطق آزاد از محل فروش زمین و یا کارت همراه مسافر جمع آوری شد و منابع مالی دیگری برای آن تبیین نشده بود. 

حق شناس با بیان اینکه سوء تدبیر در سال‌های گذشته در مناطق آزاد قطعاً و جود داشته است گفت: از این امر نباید گذشت که مناطق آزاد یک ظرفیت مناسب برای کشور بود و می‌توانست شرایطی بهتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر مدیران مناطق آزاد کارآمدی لازم را داشتند  قطعاً جایگاه ایران در این بخش بهتر از سایر کشورهای منطقه بود.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه  کیش و قشم بهترین نقطه تجاری در خلیج فارس است، افزود: با وجود تدابیر مدیریتی لازم، این مناطق می توانستند به مناطق توزیع کالا و خدمات و سوخت تبدیل شوند.

حق شناس در پایان با بیان اینکه عدم تامین امکانات و منابع زیر ساختی لازم از سوی دولت از دلایل اصلی توسعه نیافتن مناطق آزاد است، بیان کرد: اما این دلایل کنار هم منجر به این امر شده است که امروز به اهداف مناطق آزاد در کشور دست نیابیم، در حالی که هدف تشکیل منطقه آزاد، مثبت بوده است اما ابزار مناسب برای تحقق اهداف در دسترس نبوده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.