رئيس سازمان توسعه تجارت از آمادگی ايران برای توليد آرد، انتقال و نگهداری گندم قزاقستان در منطقه ويژه اقتصادی سيرجان خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، ولي‌الله افخمي‌راد در ديدار با هيات تجاري قزاقستان با بيان اينکه تمايل داريم روابط اقتصادي ميان دو کشور را توسعه دهيم، اظهار داشت: ايران به لحاظ صنعتي نسبت به گذشته پيشرفت خوبي داشته است؛ بنابراين، آمادگي داريم که در برخي از رشته‌هاي صنعتي، کشاورزي و معدني با قزاقستان همکاري کنيم.

 وي با اشاره به کشت محصولات کشاورزي با همكاري ايرانيان در قزاقستان تأکيد کرد: قزاقستان يکي از توليدکنندگان بزرگ گندم در دنيا به حساب مي‌آيد و ايران هم واردکننده اين محصول است. 

ظرفيت‌هاي زيادي براي توليدات در ايران وجود دارد. 60 درصد از ظرفيت کارخانه هاي ما معادل هفت ميليون تن گندم خالي است که مي‌توانيم براي توليد آرد، انتقال و سيلو کردن گندم با قزاقستان همکاري کنيم.

افخمي‌راد پيشنهاد اجاره يا خريد سيلوهاي منطقه ويژه اقتصادي سيرجان را به هيات تجاري قزاقستان داد و اظهار داشت : در نزديکي بندرعباس مناطق آزاد ويژه‌اي قرار دارد که آمادگي داريم شرايط را براي استفاده از اين مناطق فراهم کنيم.

در منطقه ويژه اقتصادي سيرجان که در 300 کيلومتري بندرعباس است، دو خط سيلوي پنج هزار تني وجود دارد که ظرفيت نگهداري 100 هزار تن گندم را براي قزاقستان در ايران ايجاد مي‌کند. 

قزاقستان مي‌تواند زمين سيلوها را اجاره يا آنها را از شرکت بازرگاني دولتي خريداري کند. رييس سازمان توسعه تجارت در واکنش به درخواست قزاق‌ها براي ساخت مرکز لجستيک با همكاري شرکت کيسون در اين کشور تأکيد کرد: مرکز لجستيک بلاروس که شرکت کيسون ساخته شده، بسيار فعال است و در واقع اين شرکت تجربه خوبي در احداث چنين مجموعه‌اي دارد.

* پيشنهاد طرف قزاقي براي راه‌اندازي پالايشگاه نفت مشترک با ايران و چين 

در اين ديدار راکيميک اميرژانوف معاون استاندار استان منگستائو قزاقستان پيشنهاد سرمايه‌گذاري مشترک و تأسيس پالايشگاه نفت ميان ايران، قزاقستان و چين را ارائه کرد و گفت: در زمان تحريم‌ها از بندر اکتائو به ايران پنج ميليون تن نفت صادر مي‌شد که شرکت‌هاي چيني فعال اين نفت را استخراج مي‌کند.

اميرژانوف با اشاره به شرايط جغرافيايي قزاقستان و نفتخيز بودن مناطق جنوبي اين کشور يادآور شد: بيشتر جمعيت قزاقستان در منطقه غرب اين کشور ساکن هستند و نفت در مناطق جنوبي است. شرکت‌هاي چيني مي‌خواهند نفت استخراج شده را از بندر اکتائو به بنادر شمالي ايران صادر کنند و همان حجم نفت را از بنادر جنوبي ايران به چين ببرند.

وي با بيان اينکه ايران و قزاقستان به ترتيب 40 و 30 درصد فرآورده‌هاي نفتي مورد نيازشان را وارد مي‌کنند، تأکيد کرد: طرف چيني پيشنهاد تأسيس پالايشگاه نفت با حجم شش ميليون تن در سال را با مشارکت ايران و قزاقستان ارائه کرده است.

معاون استاندار استان منگستائو قزاقستان با اشاره به سفر دکتر روحاني به اين کشور تصريح کرد: به زودي مسئولان بانک مرکزي دو کشور ملاقاتي با يکديگر خواهند داشت تا موانع پيش رو در بحث تسويه حساب بانکي برطرف شود.

وي با بيان اينکه مي‌خواهيم از طريق درياي خزر سطح تعاملات دو کشور را افزايش دهيم، تصريح کرد: سال آينده بندر اکتائو توسعه خواهد يافت و حجم بارگيري و تخليه کالا از دو ميليون تن به چهار ميليون تن خواهد رسيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار