سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت تامین اعتبار زیرساخت‌ها در بودجه سال آینده

تهران قدیم در خاطرات سرشار از نسل‌هایی بوده که هریک دنیای کودکانه خود را در محلات آن رها نکرده‌اند، ولی امروزه در حاشیه نوگرایی‌ها به شهری "فرسوده" خوانده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه بافت قدیمی شهرها به دلیل سنتی، فرسودگی واحدهای مسکونی، عدم سهولت دسترسی و ضعف زیرساخت‌ها مسیر رکورد و عقب ماندگی را طی می‌کنند.

*نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند همکاری دستگاه‌ها

برای رفع مشکلات این گونه بافت‌ها، طرح‌هایی در قالب مرمت، بازسازی و نوسازی، احیاء و بهسازی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در دهه‌های اخیر، احیاء بافت‌های قدیمی و فرسوده شهرها و اعیان سازی به همراه حفظ و احیاء شهر قدیمی و هماهنگی بین بافت جدید و قدیمی برهنجارها و ارزش‌های اجتماعی شدیدا مورد توجه قرار گرفته است.

بافت‌های فرسوده شهر تهران درحالی از چرخه رشد و توسعه شهر بازمانده‌اند که توانمندی‌های نهفته و ظرفیت‌های لازم را برای ایفای نقشی تعیین کننده در فرآیند توسعه این شهر دارا هستند. 

هادی ساعی رئیس کمیته بافت‌های  فرسوده شهری شورا گفت: بیش از 12 درصد جمعیت شهر تهران و 5 درصد مساحت تهران در بافت فرسوده قرار گرفته که کماکان همکاری شهرداری تهران، دولت و بخش خصوصی را می طلبد و انفکاک در هر یک از این مکان ها موجب آهسته پیش رفتن در نوسازی، بهسازی و بازنده‌سازی این بافت‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: با تشکیل کمیته بافت‌های فرسوده شهری و بناهای تاریخی در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران این ظرفیت به وجود آمده، تا در رفع موانع و مشکلات سازمان نوسازی سرعت تبدیل این بافت‌ها طبق ضوابط و مقررات که در این کمیته بررسی شده، افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی و رئیس ستادملی بازآفرینی، تاکید کرد: ضرورت دارد بودجه سال آینده به گونه‌ای تدوین شود که اعتبارات ملی به عنوان اهرمی برای جذب بیشتر (از جمله اعتبارات استانی و شهرداری‌ها و مشارکت بخش خصوصی) و همسنگ کردن آن‌ها در جهت تحقق اهداف شود که این امر مستلزم اتخاذ یک رویکرد روشن در این زمینه است.

گراوند رئیس مرکز ملی رصد اجتماعی وابسته به وزارت کشور گزارشی از اقدامات این مرکز در خصوص تهیه نقشه‌های شهری ایران با تمرکز برآسیب‌های اجتماعی ارائه کرد.

وی افزود: برای یافتن آسیب‌های اجتماعی 700 شاخص مبنا قرار گرفته که در جزئی‌ترین و ریزترین موارد آسیب اجتماعی نیز ورود پیدا کرده است.

نوسازی بافت های فرسوده نیاز به نوسازی و ایجاد امکانات زیرساختی جدید دارد، بنابراین شایسته است بودجه و اعتبارات لازم برای تامین زیرساخت‌ها و جبران کسری خدمات در این فرآیند مورد توجه قرار گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.