سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شکایت پسر تفنگدار دریایی آمریکا علیه ایران ناکام ماند+ تصاویر

پسر یکی از قربانیان بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان، نتوانست طرح شکایت خود علیه ایران را اثبات کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آبزرور؛ "جان کیس" زمانیکه پدرش در جریان بمب‌گذاری  مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت کشته شد فقط 11 سال داشت. او یکی از 80 نفری است که ایران را به دخالت در این بمب‌گذاری متهم و علیه  کشورمان شکایتی رسمی تنظیم کرده بود. 80 نفری که علیه ایران شکایت کرده بودند، مجموعا 2.6 میلیارد دلار غرامت از کشورمان مطالبه کردند.


زمانیکه جان کیس به گروه 80 نفره شاکیان ملحق شد کسی از او استقبال نکرد زیرا آنها در آستانه پیروزی در دادگاه بودند و اضافه شدن شکایت جان کیس می‌توانست روند به نتیجه رسیدن پرونده را به تعویق اندازد. به همین دلیل جان کیس و تعدادی دیگر از خانواده قربانیان حادثه بمب‌گذاری بیروت مجبور شدند گروهی مستقل تشکیل دهند و برای رسیدگی به شکایت خود در دادگاه سالها به انتظار نشینند. قاضی پرونده شکایت جان کیس اعلام کرد تاکنون هیچ دادگاهی حکم به دخالت ایران در حادثه بمب‌گذاری نداده است، بنابر این نمی‌توان این کشور را مسئول کشته شدن 241 تفنگدار آمریکایی دانست و از این کشور غرامت دریافت کرد.


در حالی که ایران هرگونه دست داشتن در انفجار مقر نظامیان آمریکا در سال ۱۹۸۳ (1362) لبنان را رد کرده است، یک قاضی آمریکایی 3 سال پیش حکم داد 44.6 میلیون دلار از سوی ایران به عنوان خسارت به مدعیان قربانی این حادثه پرداخت شود.
پس از اینکه قاضی فدرال آمریکا، ایران را به دست داشتن در حادثه بمبگذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان متهم کرد، بنا شد غرامت تعیین شده از دارایی‌های بلوکه شده ایران برداشته شود که مقامات ایرانی به شدت نسبت به این تصمیم اعتراض کردند. 


بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت ۲۳ اکتبر    ۱۹۸۳ (اول آبان 1362) بوقوع پیوست و در جریان آن ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی جان باختند. در این بمب‌گذاری حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره با کامیون به داخل مقر تفنگداران نیروی دریایی منتقل و منفجر شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از یک نیروی حافظ صلح بین‌المللی در لبنان بودند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.