کری از در آغاز نشست خود از میزبانی اتریش ، سازمان ملل و کاترین اشتون برای برگزاری مذاکرات تقدیر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  بی..بی.سی؛ کری از در آغاز نشست خود از میزبانی اتریش ، سازمان ملل و کاترین اشتون برای برگزاری مذاکرات تقدیر کرد.
وی گفت دکتر ظریف سخت کار می کند تا مذاکرات نتیجه برسد و من از او بخاطر این تلاش ، تشکر می کنم. او گفت ما خیلی سخت در ماههای گذشته تلاش کردیم تا جامعه بین المللی در مورد مسااله هسته ای ایران قانع شود. این امر ، بر امنیت بین الملل تاثیر می گذارد.ما می خواهیم به یک توافق خوب با ایران برسیم.ما نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند (!).
 این سیاست دولت اوباماست و ما در این مورد قاطع هستیم.او افزود اوباما به صراحت اعلام کرده بهترین راه برای حل پرونده هسته ای ایران مذاکره است اما باید بدانیم دیپلماسی فوق العاده مشکل و زمان بر است.او گفت ما در وین پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و می خواهیم یک توافق سیاسی در طول چهار ماه آینده داشته باشیم.
وی به وجود اختلاف نظر میان طرفین اذعان کرد. او گفت بعد از اجرای توافق ژنو ، جهان امن تر شده است.

کری اذعان کرد ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده است و همچنین اجازه دسترسی بیشتری به بازرسان آژانس داده است.وی ادامه داد ما می خواهیم با ایران به یک توافق جامع برسیم.به همین خاطر در آینده نزدیک نشست های کارشناسی و وزرا برگزار خواهد شد.او مدعی شد یک توافق جامع با ایران ، باید این کشور را از دست یابی به سلاح هسته ای منع کند . وزیر خارجه آمریکا گفت ما مایل هستیم به توافق جامعی برسیم که برای همه کشورها مفید باشد او لغو تمامی تحریم ها را منوط به پاسخگویی ایران به تمامی سوالات جامعه جهانی (!)دانست.
کری در مورد کنگره و سنا گفت این دو نهاد در پروسه تمدید مذاکرات می توانند به ما کمک کنند.وی افزود در چند هفته کذشته تلاش های بسیاری نمودیم و باید بگویم که همه باید صبور باشند.وی در مورد اثرات تمدید مذاکرات و مفاد آن گفت : به هیچ وجه در مورد جزئیات مذاکرات صحبت نمی کنم. ایران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است و تحریم ها نیز کماکان به قوت خود باقی است.وی افزود : به روشنی اعلام می‌کنم که هدف ما در این مذاکرات کاملا روشن بوده و یک هدف سیاسی و ایدئولوژیک نیست بلکه یک هدف کاربردی است.همه ما توافق کردیم که یک توافق جامع باید چه شکلی باشد. نخست، باید تمام راه‌های ایران را به سمت سلاح هسته‌ای ببندد. دوم، باید فراتر از طرح اقدام مشترک کمک کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بیشتر تحت نظارت داشته باشیم و فوایدی نیز برای ایران باشد. او در مورد دارایی های مسدود شده ایران گفت برای آزاد سازی دارایی های ایران ، طبق توافق ژنو عمل خواهیم کرد .
 او در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نحوه رفتار دولت با کنگره و سنا گفت : من به کنگره به عنوان یک نماینده سابق این مجلس ، احترام می گذارم. من در طول روزهای اخیر با اعضای کنگره در تماس بودم.وی گفت آماده ایم با کنگره همکاری کنیم ، نظرات آنان را می شنویم و آماده گفت و گو با آنها هستیم.

وی در مورد علت عدم لغو تحریم ها گفت : همزمان با توافق ، تحریم ها لغو می شود. اما هنوز به توافق نرسیده ایم. ایران در ازای عمل به تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک ژنو ، کاهش تحریم ها و آزاد سازی دارایی های بلوکه شده خود را تجربه کرده است. وی در پایان نشست خبری خود گفت هنوز نمی توانم بگویم چه مقدار از تحریم ها را لغو می کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: کری ، اشتون ، بین الملل ، اتریش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۳
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار