سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

هدف اصلي دانشگاه علوم پزشکي؛ ارتقاء سلامت و افرايش آرامش جامعه

رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: ارتقاء سلامت، کاهش استرس، تنش هاي رواني و افزايش آرامش جامعه را از اهداف اصلي اين دانشگاه است.

به گزارش به گزارش  خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر مصطفي مهرابي بهار در نشست مشترک با مدير کل و معاونين صدا و سيما مرکز خراسان رضوي گفت: با توجه به تغيير سيماي بيماريها، نوع تغذيه و روش زندگي کم تحرک و پر استرس و امراض ناشي از آن، برنامه ريزي از طريق صدا و سيما به منظور آموزش عموم جامعه و اصلاح سبک زندگي ( همچون تغذيه مناسب ، داشتن تحرک کافي ، پرهيز از دخانيات)مي تواند تاثير بسزايي در افزايش سطح سواد سلامت جامعه و در نتيجه ارتقاء سلامت مردم داشته باشد .

رييس دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه امروز بيماريهاي قلبي عروقي ، فشار خون بالا ، ديابت ،سرطان و انواع بيماريهاي مزمن غير واگير جاي بيماريهاي واگيردار را گرفته و سلامت جامعه را تهديد مي کند تاکيد کرد: از اين رو بايد با آموزش از طريق رسانه ها بويژه صدا و سيما سطح سواد مردم را در حوزه سلامت افزايش داد.

دکتر مهرابي بهار با اشاره به اجراي موفق طرح تحول نظام سلامت خاطر نشان کرد: در برنامه تحول نظام سلامت، کرامت انساني بخوبي حفظ شده بطوريکه هزينه هاي خدمات بستري در بيمارستان براي روستائيان به زير 5 درصد و شهرنشينان زير 7 درصد رسيده و با ارتقاء هتلينگ بيمارستانهاي دولتي رضايت بيماران جلب شده است.

وي افزود: کاهش 10 درصدي سزارين،افزايش ماندگاري پزشکان از 13 روز در ماه به 24 روز و افزايش رضايت نسبي بيماران از ديگر دستاوردهاي برنامه تحول نظام سلامت به شمار مي رود.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص اجراي بسته دوم طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: در جهت اجراي بسته دوم برنامه نظام سلامت با ايجاد مراکز سلامت در حاشيه شهر بيش از يک ميليون صد هزار نفر حاشيه نشين شهر مشهد زير پوشش خدمات بهداشتي درماني قرار گرفتند که موفقيت بزرگي در کشور محسوب مي شود و اين امر مورد تقدير وزير بهداشت نيز قرار گرفت زيرا حاشيه نشين هاي شهر مشهد بيشترين رقم را در کشور به خود اختصاص داده اند و با شروع فعاليت مراکز سلامت تعداد زيادي از مبتلايان به فشار خون بالا و ديابت شناسايي شدند که اين بيماران از بيماري خودشان خبر نداشتند .

دکتر مهرابی بهار با بیان اینکه همه اقشار جامعه باید از خدمات بهداشتی درمانی یکسان برخوردار باشند تصریح کرد: در اجرای طرح تحول نظام سلامت باید یکسری مقرارت رعایت شود تا خدمات به همه برسد از اینرو اعمال غیر ضروری و هزینه بر، برای یک نفر نباید جایگزین ارائه خدمات به چندین بیمار گردد زیرا هزینه های درمانی بسیار بالاست و اگر همه بودجه ما به این بخش اختصاص یابد به بخش های دیگر که آموزش و پژوهش است نخواهیم رسید و این بزرگترین آسیب به طرح تحول نظام سلامت خواهد بود.

وی با بيان اینکه رسانه ها نقش بسیار مؤثری در اطلاع رسانی و آگاهی جامعه دارند گفت: رسانه ها نباید توقع مردم را جهت دریافت خدمات درمانی بالا ببرند تا ان شاالله با تعامل و همکاری همه سازمان ها بتوانیم اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت را در بخش های دیگر نیز به تحقق برسانیم.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.