سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلاف‌نظر‌ها درباره نرخ سوخت هواپیما

موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت دریافت سوخت پس از تغییرات نرخ بنزین، به مشکلاتی تبدیل شد که تا کنون رفع نشده است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مطالبات معوق شرکت پخش از ایرلاین‌ها بابت ارائه سوخت حدود 900 میلیارد تومان است؛ البته اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره نرخ‌های قبلی سوخت که به ایرلاین‌ها ارائه شده بود وجود دارد،‌ فعلاً سوخت با قیمت هر لیتر‌ 500 تومان در بدهی‌های معوق برای ایرلاین‌ها تصویب شده است اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی اختلاف‌نظرهایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در قیمت قبلی سوخت دارند.

البته بدهی ایرلاین‌ها که از سوی شرکت نفت‌ 900 میلیارد تومان عنوان شده است، به دلیل پرداخت‌های مالی و دریافت‌‌ سوخت از سوی ایرلاین‌ها، کم و زیاد می‌شود.

‌در حال حاضر نرخ سوخت هواپیما با 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به هر لیتر 600 تومان رسیده است ضمن آنکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه می‌شود اما ایرلاین‌ها مدعی هستند که چرا با وجود افزایش نرخ سوخت از 500 به 600 تومان‌ هیچ گونه افزایشی در نرخ بلیت‌ها اعمال نشده و کماکان قیمت‌ها برخلاف قانون برنامه پنجم، تکلیفی است.

بنابراین گزارش در حال حاضر سه شرکت هواپیمایی ماهان، ایران‌ایر و آسمان، بدهکاران بزرگ شرکت فرودگاه‌های کشور و  شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند که البته نباید در این‌باره به پروازهای تکلیفی این سه شرکت هواپیمایی ‌اشاره‌ای نداشت.

به هر حال این کش و قوس‌ها که تا پیش از این بین شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌‌ها هم بابت بدهی ایرلاین‌ها‌‌ وجود داشت، امروز نیز مشکل‌ساز شد؛ شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز به هواپیمای‌ ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعاتی سوخت نداد و این امر موجب سرگردانی مسافران و تأخیر‌ پرواز‌ شد.

از سوی دیگر شنیده شده است حتی یکی از ایرلاین‌‌ها وقتی با عدم ارائه سوخت از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی در فرودگاه امام خمینی (ره) مواجه شد، مجبور شد هواپیمای خود را به فرودگاه مهرآباد برده و پس از دریافت سوخت از آنجا دوباره به فرودگاه امام خمینی (ره) برگردد و مسافران را سوار کند که این امر نیز به بروز تأخیر در پرواز مسافران و سرگردانی آنها انجامید.

بنابراین گزارش دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی درباره بدهی‌‌ ایرلاین‌‌ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی‌ می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی بابت دریافت سوخت از شرکت پالایش و پخش فرآوردهای نفتی، بدهی‌هایی دارند‌ که البته برای پرداخت آن اهتمام دارند؛ این بدهی‌ها شامل بدهی‌های جاری و بدهی‌های معوق است‌.

بنا به گفته مقصود اسعدی سامانی‌ شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های سوختی خود، با شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قراردادهای منعقد کرده‌اند ضمن آنکه ضمانت‌‌نامه‌هایی از سوی ایرلاین‌ها به شرکت پخش ارائه شده است؛ در حال حاضر هزینه‌‌های جاری ایرلاین‌ها بابت سوخت پرداخت می‌شود‌، بدهی‌های انباشته (گذشته) ایرلاین‌ها به دلیل‌ عدم شفاف‌سازی نرخ‌ها و اجرا نشدن آزادسازی نرخ بلیت رخ داد در حال حاضر هم شرکت‌ها‌ توان پرداخت‌ همه این بدهی‌ها را ندارند.

بنا به گفته وی اغلب شرکت‌های هواپیمایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرارداد منعقد کردند و تعداد زیادی از شرکت‌ها ضمانت‌‌نامه ارائه داده‌اند و به تدریج بدهی شرکت‌های هواپیمایی در حال پرداخت است.‌

اسعدی سامانی این را هم گفت که‌ ‌‌اختلاف‌نظر‌هایی هم درباره نرخ‌های قبلی سوخت که به ایرلاین‌ها ارائه شده بود وجود دارد، فعلاً سوخت با قیمت هر لیتر‌ 500 تومان در بدهی‌های معوق برای ایرلاین‌ها تصویب شده است‌ البته تجدید محاسباتی هم در این باره داشته‌ایم ضمن آنکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی اختلاف‌نظرهایی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در قیمت قبلی سوخت دارند.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی می‌گوید: ‌‌شرکت‌هایی که بیشترین پرواز را انجام می‌دهند، بیشترین بدهی را بابت دریافت سوخت دارند؛ 3 ایرلاین بزرگ بدهکار به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بابت پروازهای تکلیفی و خدماتی که به دولت ارائه داده‌اند از دولت طلب دارند و دولت بابت خدماتی که از شرکت‌های هواپیمایی دریافت کرده، هزینه‌ای پرداخت نکرده است، مثلاً دولت از یکی از شرکت‌های هواپیمایی خواست که پروازی به ونزوئلا داشته باشد و آن شرکت بدون داشتن مسافر، یک فروند بوئینگ 747 در این مسیر قرار داد که بسیار پر هزینه‌ است اما دولت نیز هیچ پرداختی به ایرلاین نداشت‌ که این موجب افزایش بدهی انباشته این شرکت‌ می‌شود.

بنا به گفته وی از سوی دیگر ایرلاین‌ها بلیت‌های تخفیف‌دار به جانبازان و خانواده معظم شهدا ارائه داده‌اند، اما مابه‌التفاوت که قرار بود طبق قانون از سوی بنیاد شهید پرداخت شود، پرداخت نشده است؛ وقتی چنین مطالباتی تعیین‌ تکلیف نشده است قطعاً شرکت‌ها نیز قادر به پرداخت بدهی خود نخواهند بود و بهتر است این طلب و بدهی‌‌ها در اتاق تهاتر بررسی شود‌؛ امیدواریم بخش عمده‌‌ای از مطالبات شرکت‌های هواپیمایی از دولت محاسبه و تهاتر شود که البته این موضوع در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.

اسعدی سامانی تأکید کرد: از شرکت‌ پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی می‌خواهیم شرایط ایرلاین‌ها را درک کنند و بیش از این به شرکت‌ها فشار نیاورند زیرا لازم است ایرلاین‌‌ها خدمات مناسب و مطلوب به مردم ارائه دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ‌عدم ارائه سوخت از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ایرلاین‌ها بابت طلب، گفت: این اتفاق در گذشته نیز چند روزی رخ داد اما بالاخره اگر این اتفاق رخ دهد مشکلاتی برای مردم پیش می‌آید.

 طبق اعلام ‌مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکت‌های هواپیمایی از سال 92 تا‌کنون، 62 درصد افزایش یافته است به طوری که بدهی این شرکت‌ها از 537 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 900 میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.


‌طبق آخرین آمار ارائه شده، شرکت هواپیمایی ماهان با ٣٤٨ میلیارد تومان بدهی، رکورد‌دار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢٥٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠ میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ٥٤ میلیارد تومان، از جمله دیگر شرکت‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.

البته چندی پیش مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کردند به دنبال وصول مطالبات خود ‌از شرکت‌های هواپیمایی‌ هستند و‌ حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی مسدود می‌شود ضمن آنکه قطع سوخت رسانی به این شرکت‌ها به عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها ‌مد نظر شرکت پالایش و پخش است؛ گزینه ای که حدود دو سال پیش، در یک مرحله توسط مسئولان وقت شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.

امیدواریم این اختلاف‌ حساب‌ها بین ایرلاین‌‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌‌های کشور با برگزاری جلسات دقیق کارشناسی و در صورت لزوم در اتاق تهاتر، رفع ‌شود تا این اختلاف‌ها دامن مسافر را نگیرد.


منبع: فارس

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/


برچسب ها: نرخ ، سوخت ، هواپیما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.