سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضایت 81.4 درصدی مردم از خدمات بیمارستان‌های وزارت بهداشت/ افزایش 5 درصدی زایمان طبیعی

معاون درمان وزارت بهداشت از رضایت 81.4 درصدی مردم از خدمات بیمارستان‌های وزارت بهداشت و رشد 5.5 درصدی زایمان طبیعی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که در غرفه وبدا در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد درباره آخرین دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: از 15 اردیبهشت سال 93 سه هدف اصلی حفاظت ملی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در دستور کار قرار گرفته است که نتیجه درخشانی را در پی داشته است. علی رغم کمبودها تلاش‌های صورت گرفته در طی یک سال مورد استقبال مردم قرار گرفته است و از اجرای طرح تحول سلامت در نظر سنجی‌های مختلف که در تابستان سال 94 رضایت 81.4 درصدی مردم از مجموعه خدمات بیمارستان‌های وزارت بهداشت حاصل شده است. 

وی افزود: بالاترین میزان رضایتمندی مردم از وزارت بهداشت و در مجموعه وزارت بهداشت از بیمارستا‌ن‌های این وزارتخانه بوده است. این درحالی است که در گذشته در نظر سنجی‌های صورت گرفته یکی از دو ارگانی که بیشترین نارضایتی را مردم از آن داشتند بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده است.

وی در ادامه گفت: از رئیس جمهور ، وزیر بهداشت، روسای بیمارستان‌ها  که تلاش شبانه روزی داشته‌اند تا توانسته‌اند بیمارستان‌های وزارت را از ضعیف ترین دستگاه دولتی به حد رضایت مردم برسانند تشکر دارم. که این اتفاق بزرگ و استثنایی در شرایطی که دولت با کمبود و بحران مالی روبرو است به دست آمده است. 

وی در خصوص آخرین دستاوردهای 16 ماهه طرح تحول سلامت گفت: تا کنون بیش از 10 میلیون نفر ایرانی فاقد بیمه تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و پوشش بیمه درمانی به 95 درصد رسیده است. از دیگر دستاوردهای طرح تحول سلامت کاهش پرداختی مردم از 37 درصد به 4.5 درصد بوده است که 10 میلیون نفر مورد حمایت دولت به عنوان یارانه سلامت قرار گرفتند. همچنین مسئله خروج مردم از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو و لوازم پزشکی از 100 درصد به کمتر از سه درصد رسیده و کلینیک‌های ویژه در پی 16 ماه با حمایت از ویزیت سرپایی 40 میلیون نفر را بازدید سرپایی انجام داده‌اند که این اقدام با حداقل مبلغ موجود بوده است. 

وی افزود: از 4 هزار و 800 پزشک در مناطق محروم از 31 بیمارستان در 291 شهر کشور حمایت لازم صورت گرفته است. همچنین در طرح زایمان طبیعی بعد از 20 سال نرخ سزارین به 5.5 درصد در مقابل نرخ زایمان طبیعی کاهش یافته است. که در قالب این طرح 626 هزار نفر به صورت رایگان زایمان طبیعی داشتند.

وی در ادامه گفت: در برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ 2.1 متر مربع  بازسازی بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفته که از این مقدار یک میلیون و 200 هزار متر مربع به اتمام رسیده است. 30 هزار تخت خواب بیمارستانی نوسازی شده است که این اقدامات ادامه دارد. در 18 پایگاه اورژانس هوایی با هزار و 300 سورچی پرواز 2 هزار بیماری و مجروح وخیم که اگر این امکانات نبود بسیاری  از این مجروحین را از دست می‌دادیم. 

وی در خصوص کمبود تجهیزات پزشکی عنوان کرد: در تجهیز بیمارستان‌های دولتی برای 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی برنامه ریزی شده که بسیاری از آن تحویل داده شده است این اقدامات ادامه دارد تا کمبودها به طور کامل بر طرف شود. 

وی در خصوص بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت گفت: بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت مطالبه معوقه سازمان‌های بیمه است. برخی سازمان‌های بیمه‌گر هنوز هیچ پرداختی به ما نداشته‌اند بیش از 7 هزار میلیارد تومان خدمات ارائه شده داریم که بیش از 4 هزار میلیارد تومان از آن موعدش سپری شده است که به دلیل عدم پرداخت آن طرح تحول سلامت با مشکل روبرو شده است اگر این بدهی ادامه داشته باشد با چالش‌های بیشتری رو برو خواهیم بود. تقریبا نیمی از بدهی به بیمه سلامت ایران و نیمی از آن به تامین اجتماعی مربوط می‌شود.

وی در خصوص کمبود تخت در بیمارستان‌ها بیان کرد: محدودیت زیر ساخت درمانی در کشور ما جدی است . 1.5 تخت به ازای 1000 نفر داریم که حداقل نیاز ما حدود 80 هزار تخت در مجموعه شهرهای کشور است که باید تلاش کنیم به شاخص‌های منطقه‌ای نزدیک شویم در حالی که با شاخص‌های منطقه‌ای فاصله‌ی زیادی داریم این درحالی است که پتانسیل منابع دولتی به طور متوسط در سال برای 2 هزار تخت است پس عملا برای تامین آن به چندین دهه زمان نیاز داریم. لذا باید برای تامین آن و توسعه زیرساختها از منابع غیردولتی استفاده شود که در این زمینه وزارت بهداشت رایزنی های بسیاری را انجام داده‌ است. 

وی در خصوص بازسازی فضاهای اتاق عمل گفت: پس از بازسازی فضاهای بیمارستان به سراغ بازسازی اتاق‌های عمل می‌رویم که در ماههای پایانی سال برای بازسازی اتاق عمل اقدامات آغاز می‌شود و بخشنامه آن به دانشگاه‌ها ارسال گردیده است. حدود 20 هزار اتاق عمل در بیمارستان های وزارت بهداشت وجود دارد که امیدواریم تا سال آینده بازسازی آنها به اتمام برسد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.