سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفظ ارزش‌های جامعه با بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و نظارت بر آن‌ها نقش مؤثری در کاهش جرایم و سودجویی‌های اینترنتی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌های اجتماعی و مجازی از جمله راه‌های ارتباطی نوینی است که این روزها نسل جدیدی از روابط اجتماعی را شکل داده است.

این قبیل فضاها با وجود اینکه عمر زیادی ندارند اما به راحتی به تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد وارد شده است و بر همه اقشار جامعه اثر می‌گذارد.

افراد در نقاط مختلف دنیا با استفاده از این شبکه‌های اجتماعی با هر فاصله‌ای می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعامل داشته باشند.

* فضای مجازی و دسترسی آسان  به اطلاعات شخصی

از زمان ورود این شبکه‌ها و فضاهای جدید ارتباطی شکل روابط اجتماعی نیز دستخوش تغییرات جدی شده و بر رفتار کاربران اثرات بسیاری گذاشته است.

امروزه این شبکه‌های اجتماعی به جایی رسیده است که کاربران آن‌ها علاقه‌مندی‌ها، افکار و حتی فعالیت‌های خود را به راحتی در فضای آن با دیگران به اشتراک می‌گذارند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. در این فضاها کاربران خود  را به طور خلاصه و یا به اشتباه و دروغ معرفی کرده و چت می‌کنند.

با گسترش فناوری‌های نوین در بین جوامع مختلف ابعاد زندگی افراد دستخوس تغییرات جدی شده است تا حدی که بعد زمانی و مکانی اهمیتی نداشته و افراد به راحتی در هر ساعتی به آسانی ارتباط برقرار می‌کنند.

برقراری روابط در فضای مجازی با نوع رابطه رو در رو در محیط واقعی تفاوت دارد به گونه‌ای که کاربران در آن به راحتی دوستی‌ها و ارتباط با دیگران و افراد ناشناس و به ویژه جنس مخالف را تجربه می‌کنند.

از جمله عوامل مؤثر در بروز رفتارها و تجربه متفاوت در این فضاها می‌توان به سرعت عمل این قبیل وسایل ارتباطی، ناشناس ماندن هویت شخص و وجود یک فضای یکسان و مشابه فارغ از جنسیت، طبقه، قوم و نژاد اشاره کرد. تعاملات کاربران در فضای مجازی موجب شده تا رفتار آن‌ها در زندگی و محیط واقعی نیز تغییر کند.

* حاکمیت روابط آزاد و نابودی ارزش‌های حاکم بر جامعه

عمدتا روابط حاکم بر این قبیل فضاها روابطی آزاد است که موجب شده تا برخی افراد سوجو هویت دیگران را به بازی گیرند و برای فریب آن‌ها تصویری غیرواقعی از خود نشان دهند که با این کار زمینه را برای کلاهبرداری‌ها و سودجویی خود فراهم کنند چراکه فرد به علت ناشناس بودنش خدشه‌ای بر چهره‌اش وارد نخواهد شد.

پیدایش این فضاها موجب شده است تا برخی ارزش‌ها و اعتقادات جامعه به راحتی کنار گذاشته شود و کاربران به راحتی به دلیل عدم نظارت به این گونه وسایل با یکدیگر ارتباط داشته و بخشی از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت منتشر کنند غافل از آن‌که به تبعات ناشی از این کار خود فکر کنند.

رواج و گسترش استفاده از این وسایل در بین مردم باعث شده تا گستره‌ روابط آن‌ها در این شبکه‌ها افزایش یابد و همچنین به دلیل آسان بودن برقراری رابطه برخی ارزش‌های جامعه کنار گذاشته شود؟ برخی رفتارها بین آن‌ها ریخته شود تا جایی که دیگر هیچ یک از کاربران ترسی از انجام رفتارهای غیر قابل قبول خود ندارند.

* بومی‌سازی و نظارت بر کاربران اینترنتی 

حال برای جلوگیری ازبروز مشکلات ناشی از استفاده از این قبیل وسایل ارتباطی، می‌توان با بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی به کنترل آن‌ها پرداخت.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌تواند کاربران را از خطر سوء استفاده سودجویان در امان نگه دارد.

البته نباید نقش مهم پلیس فتا و نظارت دقیق آن‌ها را پیشگیری و اعمال قانون با افراد متخلف نادیده گرفت چرا که تعیین مجازات‌های مناسب برای این قبیل جرایم می‌تواند از میزان بروز آن‌ها بکاهد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.