سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف: محیط زیست سالم هر کشوری در گرو سلامت محیط زیست سایر کشورهاست

وزیر امورخارجه کشور گفت: اگر می‌خواهیم محیط زیست کشورمان سالم و بدون هیچ گونه تخریبی باشد باید در بهبود محیط زیست سایر کشورها مشارکت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در هفتمین اجلاس مقابله با آثار جنگ در تخریب محیط زیست که امروز (سه شنبه) در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: موضوعی که امروز ما را جهت هم فکری و تبادل نظر در این محفل گرم کرده از دو منظر، آثار جنگ بر محیط زیست و ارتباط صلح و محیط زیست قابل بررسی است.

وی در خصوص تاثیرات مخرب جنگ بر محیط زیست گفت: متاسفانه هم اکنون منطقه، جامعه و صحنه بین المللی با تاثیرات مخرب جنگ بر محیط زیست مواجه بوده و این موضوع یک نگرانی عمده بین المللی را در زمینه خطرات جنگ و عدم رعایت مقررات بر محیط زیست وارد می‌کند.

وزیر امور خارجه در خصوص جنگی که حدود سی و چند سال گذشته آثار و عواقب غیر قابل انکاری بر محیط زیست کشور داشته، تصریح کرد: حملات صدام به کشتی‌های نفتی، جنگ نفت کش‌ها، حملاتی که در چاه‌های نفتی کویت شکل گرفت باعث شد کشور کویت با حضور در سازمان ملل روز مقابله با آثار جنگ در محیط زیست را مطرح کند.

وی افزود: ما این روز را گرامی داشته و به هم فکری و برنامه ریزی در خصوص آن اقدام می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: از آن جایی که در تعالیم اسلامی در مورد جنگ و حقوق آن، آثار جنگ بر محیط زیست و ممنوعیت استفاده از ابزارهای مخرب محیط زیست صحبت شده کاملا ممنوعیت و مسمومیت آب، ممنوعیت قطع درختان و ممنوعیت از بین بردن محیط زیست از اخبار و احادیث پیامبر گرامی اسلام کاملا مشخص است.

ظریف با اشاره به فجایع انجام شده از سوی گروه تروریستی داعش در منطقه به نام اسلام خواهی گفت: وقتی که حوزه قوانین حاکم بر مخاصمات مسلحانه حدود 1400 سال پیش دستوراتی از سوی پیامبر نمایان شده امکان ندارد این دین اجازه انجام فجایع انسانی در جامعه را صادر کند.

وی در ادامه در خصوص صلح و محیط زیست بیان کرد: امروز در دنیای زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم با مانع شدن از بهره‌مندی دیگران از یک محیط زیست سالم این حوزه کشورمان را به جهتی سالم و ایده آل سوق دهیم چرا که آثار و عواقب بی احتیاطی و بی‌مبالاتی در حفظ محیط زیست آثار جهانی را به ارمغان خواهد آورد.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: این موضوع باید برای تمامی دولت‌ها درسی باشد که به قیمت خسارت به دیگران نمی‌توانند برای خود منافعی طولانی مدت به وجود آوردند چرا که خطرات، نگرانی‌ها و تهدیدها در دنیا مشترک است.

ظریف در ادامه افزود: اگر باور کنیم و بپذیریم که محیط زیست ایده‌آل‌مان در گرو سالم و ایمن بودن محیط زیست سایر کشورها و عدم نابودی منافع آن ها به قیمت به دست آوردن منافع‌مان باشد می‌توانیم به سوی پیشرفت ، توسعه و بهبود شرایط اقتصادی پیش رویم چرا که عرصه محیط زیست برای همگان است و در این حوزه رقابت معنای ندارد.

وی تصریح کرد: حوزه محیط زیست یک حوزه منفعت جمعی بوده و باید به جهانی شدن آن بپردازیم که امنیت جهان، محیط زیست، رفاه و بهداشت، اقتصاد و سیاست با محروم کردن و عقب راندن دیگران هرگز به وجود نخواهد آمد و همینک که گرداگرد هم جمع شده‌ایم باید این جسارت را بپذیریم که طبق گفته مقام معظم رهبری نیاز به تغییر منظومه فکری را برطرف کنیم تا بتوانیم به سوی جهانی زیبا‌تر، غنی‌تر، ایمن‌تر و سالم‌تر برسیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.