سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری‌های سیستماتیک با ما چه می‌کند؟

آزمایشات ژنتیکی در هر 6 ماه یک دفعه تنها راه تشخیص درمان سیستماتیک است.

مسعود گرشاسبی رئیس انجمن ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بیماری‌های ژنتیکی بسیاری وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این نوع بیماری‌های سیستماتیک است اظهار کرد: بیماری سیستماتیک نوعی بیماری است که به طور همزمان فرد را دچار چند نوع بیماری می ‌کند و چندین اندام وی را درگیر می‌‌کند و ممکن است فرد از بیماری خود مدتها غافل باشد و نشانه‌های‌ آن را جدی نگیرد.

وی افزود: در بیماری‌های سیستماتیک اندام‌های مختلف شامل اندام‌های داخلی، چشم، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی و... درگیر این نوع بیماری می‌شوند و با توجه به نوع بیماری و در افراد علائم در اندام‌های خاص آن‌ها بروز پیدا می‌کند. به طور مثال ممکن است علائم بیماری در برخی از افراد در دستگاه گوارش آنها زودتر از سایر اندام‌ها و دستگاه‌های بدن وی نمایان شود.

گرشاسبی تصریح کرد: بیمارانی که دچار بیماری سیستماتیک می‌شوند باید سریع و بدون اتلاف وقت به متحصصان مراجعه کنند و با انجام آزمایشات ژنتیکی از سلامت خود اطمینان پیدا کنند.

رئیس انجمن ژنتیک تأکید کرد: ممکن است بیماران سیستماتیک 6ماه یا یک سال و شاید هم بیشتر متوجه بیماری خود نشوند. بهتر است افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند هر 6 ماه یا یکسال یک دفعه برای اطمینان بیشتر آزمایشات ژنتیکی را انجام دهند.

وی در پایان گفت: بیماری‌های سیستماتیک مانند بیماری‌های ژنتیکی با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و شیمیایی تشدید پیدا می‌کنند. بهتر است این بیماران در معرض نور آفتاب و نورهای شیمیایی کمتر قرار بگیرند و از مواد شیمیایی کمتر استفاده کنند و در هنگام تغذیه نیز با احتیاط بیشتر نوع تغذیه خود را انتخاب کنند تا دچار این چنین عوارضی نشوند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.