سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا پیگیری مزاحمت‌های تلفنی، بی‌نتیجه می ماند؟/ برای شکایت به کجا مراجعه کنیم؟

مشترکان با برخورد با مزاحم های تلفنی برای پیگیری اقدام می کنند اما کمی برای دست یافتن به مزاحم تلفنی مراحلی را باید طی کند که اغلب مشترکان در نهایت پشیمان می شوند .

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛تلفن ،وسیله ارتباطی که این روزها خانگی وهمراه در دستان و منازل شهروندان تمام دنیا وجود دارد بنابراین احتمالا با مشکلات مزاحمت های تلفنی مواجه شده اید.این مشکل برای هر سنی وجنسیتی به وجود آمده و معمولا هم واکنش افراد نسبت به این مشکل متفاوت است.

گروهی بی توجه به مزاحم تلفنی هستند و اصلا برایشان اهمیتی ندارد که چه کسی مزاحم شده است  و برخی از افراد هم سعی دارند مزاحم تلفنی خود را بیابند اما وقتی اقدام می کنند با توجه به اینکه باید مراحل زیادی را پیگیری وردیابی کنند درنهایت از پیدا کردن مزاحم منصرف می شوند واین در حالی است که این مزاحمت ها برای تلفن های ضروری یا اورژانسی کشور از جمله 110،125 و...نیز وجود دارد وبه نظر راه حلی برای خلاص شدن از دست مزاحمان تلفنی وجود ندارد؟ 

**بهترین روش برخورد با مزاحمت تلفنی


مخابراتی ها یکی از توصیه هایی که به مشترکان کرده اند این است که  با مزاحمت گفت‌وگو و پرخاش نکرده و فقط گوشی را بروی تلفن بگذارید و ارتباط را قطع کنید.

از آنجایی که تشخیص مزاحمت با شرکت مخابرات است، لذا مشاهده شماره مخاطب در نمایشگر تلفن به معنی کشف مزاحمت تلقی نمی‌شود.

در صورت وجود مزاحمت تلفنی به هیچ وجه با آن شماره تماس نگیرید و ضمن مراجعه به مرکز مخابراتی محل خود و یا یکی از چند مکان درج شده در گزارش زیر، با ارائه آخرین قبض پرداختی تلفن یا کارت شناسایی معتبر، درخواست کشف مزاحمت کنید.

اما در قانون مجازات‌ها برای افراد که مزاحمت تلفنی برای مشترکان دیگر ایجاد می‌کنند، مواردی نیز پیش بینی شده است :

براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود.

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود و برای بارسوم شرکت ارتباطی تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفنی کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، بنا به رای مراجع قضایی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

اما در ارتباط با مزاحمتهای تلفن همراه نیز مشترکان اپراتور اول می توانند درباره مزاحمت‌های تلفنی خود از داخل شبکه همراه اول با 9990 و خارج از شبکه همراه ول و تلفن ثابت با 09129990 واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات ایران تماس بگیرند.

کلیه مشترکین شرکت ایرانسل هم می‌توانند جهت طرح شکایت مزاحمت تلفنی و یا شکایت از پیامک‌های کلاهبرداری از روش‌های زیر اقدام کنند:

1.در صورتی که سیم‌کارت مشترک و سیم‌کارتی که از طریق آن ایجاد مزاحمت شده و یا پیامک کلاهبرداری ارسال شده است هر دو متعلق به ایرانسل باشند، مشترک می‌تواند حسب مورد پس از تکمیل اصل فرم مربوط به مزاحمت تلفنی و یا فرم مربوط به پیامک کلاهبرداری که امضاء و اثر انگشت خود را بر آن ثبت کرده ، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

2.در صورتی که سیم‌کارت مشترک متعلق به ایرانسل باشد اما شماره‌ای که از طریق آن ایجاد مزاحمت شده و یا پیامک کلاهبردای ارسال شده است اعم از (شماره تلفن همراه و یا تلفن ثابت) متعلق به اپراتوری دیگر باشد، مانند مورد اول، ضرورت دارد تا مشترک پس از تکمیل اصل فرم مربوط که امضاء و اثرانگشت خود را بر آن ثبت کرده، به یکی از نمایندگان حقوقی این شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

در صورتی که مشترک تلفن ثابت و یا تلفن همراه اپراتوری به غیر از ایرانسل قصد شکایت از یکی از شماره‌های متعلق به ایرانسل تحت عنوان مزاحمت تلفنی را داشته باشد، ضرورت دارد موضوع را از طریق دفاتر حقوقی اپراتور مربوط به خود پیگیری کند. در این صورت موضوع از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتور مذکور و شرکت ایرانسل پیگیری خواهد شد.

گفتنی است مشترکانی که با مزاحمت های تلفنی مواجه می شوند و خواستار پیگیری مزاحم خود هستند با طی کردن مراحل بالا و یا شاید در اواسط انجام اقدامات پیگیری مزاحمت تلفنی پشیمان می شوند ودر نهایت این تعداد مزاحمان هست که زیاد می شود و همچنان آنها به فعالیت خود ادامه می دهند و به نظر می رسد قانون محکمی برای مقابله با این مشکل مشترکان تلفن همراه یا تلفن های خانگی اندیشیده نشده است.
     
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
فاطمه
۲۱:۴۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
پس یعنی پیگیری مزاحم تلفنی فایده نداره ؟مزاحم من پیامکی هست،مدام تهدید میکنه
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
اصلا پیگیری نمیکنن من که صدای طرف روضبط کردم همه جوره تهدیدم‌کرده ومیشناختمش ازش شکایت کردم‌بازم قبول نکرد ن نگفتن صدا ملاک نیس هزارجور صدامثل هم هست
Sepideh
۰۷:۲۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
باسلام،الان یکی که مزاحم شده و با پیامک تهدید میکنه و شماره اش داریم چیکار باید بکنیم.
سمیه
۱۸:۱۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
خوب الان یکی هست که کارش مکالمه باشوهرمردمه...هرچی ام باهاش تماس میگیری جواب نمیده.۲۴ساعت درحال مکالمه هست..فقط یه شماره ازش داریم..الان بااپراتورتماس بگیری وازش شکایت کنی رسیدگی میکنن؟ لااقل بهش هشداربدن که وارد حریم شخصی زندگی دیگران نشن
اعظم نکونام
۰۳:۰۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
کشف مزاحمت تلفنی که ر د تماس میکند
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۵
متاسفانه درصورت پیدا کردن فرد خاطی هیچ کاری صورت نمی گیرد و این مجرمان زیاد و زیاد تر می شود چون حتی قاضی پرونده هم این مساله جدی نمی گیرد وبرای شاکی جز خستگی و دوندگی و هزینه چیزی ندارد
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۴
ما هم داشتیم که نمیدونستیم باید به کی بگیم اونوقت مجبور شدیم سیم کارت رو بشکنیم بندازیم دور به همین راحتی!! ولی اگه ثابت باشه هم یه مشکل دیگس!!
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۴
اصلا پیگیری نمیکنن ما شماره مزاحم تلفنی رو بردیم اداره پلیس شگایت تنظیم کردیم به ما داشتن مشگفتن تقصیر شماست که مزاحم پیدا کردید آخرشم پیگیری نکردند توصیه میکنم به دنبال شکایت نرین نتیجه نمیده