سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

تسهیلات ویژه برای کلزا کاران استان فارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای کلزا کاران استان فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسمی گفت: با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید محصولات روغنی و جلوگیری از واردات بی رویه روغن به کشور، استان فارس شرایط ویژه ای را برای کشت این محصول استراتژیک در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: از مزایای کشت این محصول بسیار است که از آن جمله زیرخاک کردن بقایای کلزا پس از برداشت این محصول است که، علاوه بر افزایش مواد آلی خاک، سبب بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و درنتیجه حاصلخیزی آن می شود، همچنین برداشت زودتر آن زمينه تهيه بستر مناسب كاشت براي محصولات تابستانه در كشت دوم را فراهم مي كند، كشت آن در تناوب با گندم باعث كاهش بيماري پاخوره گندم مي شود، به علت پاييزه بودن، در رقابت با محصولات پردرآمد بهاره قرار نمي گيرد، بقايا و کنجاله آن ماده غذايي ارزشمندي براي تغذيه دام ها مي باشد، با كشاورزي پايدار سازگار است که استمرار توليد گندم را به دنبال دارد.

قاسمی افزود: با توجه به حساسیت کلزا به تاریخ کاشت و محدود بودن زمان کشت، باید با کارشناسان جهاد کشاورزی در مورد زمان مناسب و روش های کشت مشورت های لازم صورت گیرد و بهره برداران می توانند با عقد قرار داد تولید دانه های روغنی بدون هیچ گونه دغدغه، اقدام به کشت کلزا کنند.

وی با توجه به این که کلزا سازگاری زیادی برای کشت در اقلیم های مختلف استان را دارا است افزود:  پتانسيل توليد کلزا بالا بوده و  با توجه به در نظر گرفتن نرخ خرید تضمینی این محصول به میزان 25 هزار و 300 ریال برای سال زراعی پیش رو، درآمد اقتصادي خوبي برای بهره برداران در پی خواهد داشت.

قاسمی خاطر نشان کرد: کلیه هزینه تولید این محصول شامل تهیه بذر ارقام هیبرید خارجی، تهیه بستر شامل شخم، دیسک و لولر، کاشت توسط کارنده ها، علف کش ها، آفت کش ها، برداشت و .... به صورت امانی در سال زراعی پیش رو انجام خواهد شد و بهره برداران می توانند ضمن مراجعه به مراکز خدمات موجود در سراسر استان، نسبت به استفاده از این تسهیلات ویژه اقدام کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت این محصول، ارقام هیبرید فرانسوی کلزا تهیه شده که از مزایای این ارقام هیبرید می توان به: رشد سریع اولیه، مقاوم به سرما، یکنواختی سبز شدن، صرفه جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه های تولید، قدرت شاخه دهی بالا، یکنواختی در گل دهی، عدم ریزش دانه و غلاف، افزایش عملکرد و تولید در مقایسه با ارقام موجود و افزایش در آمد کشاورزان اشاره کرد. 

قاسمی افزود: در سال زراعی پیش رو کلیه سطوح کلزای کشت شده توسط بهره برداران بیمه خواهد شد تا در صورت بروز خسارت، لطمه ای به تولید کنندگان این محصول وارد نشود.

این مقام مسئول گفت: در این زمینه کارگاه آموزشی جهت کارشناسان برگزار شده تا با آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز دنیا در خصوص تولید و افزایش عملکرد کلزا آشنا شوند و با توجه به استقبال کشاورزان و پتانسیل استان فارس در تولید بالای این ارقام این کارگاه های آموزشی در مراحل داشت و برداشت در ماه های آتی با حضور کارشناسان فرانسوی نیز برگزار خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.