سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

نخل گردانی اشکذر در روز عاشورا

آیین سنتی نخل گردانی اشکذر همه ساله در عصروزر عاشورا با شکوه خاصی در حسینیه سفید شهرستان اشکذر برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛ مراسم نخل گردانی اشکذر از ویژگی های منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در استان یزد و شهرستان اشکذر می باشد.

 این مراسم عصر روز عاشورا بعد از اجرای تعزیه با همکاری و همیاری گسترده عزاداران با شور خاصی انجام می شود.

 نخل بزرگ سیاه پوش به شکل خاصی با پارچه های مختلف و دسته گل های طبیعی تزئین می شود. یک نفر سید، سنج به دست برای هماهنگی نخل برداران بالای نخل می نشیند جمعیت چند صد نفری(حدود 400 نفر) زیر نخل حاضر شده و چوبه های آن را می گیرند و نخل با صدای «یا حسین» به حرکت در می آید. 

عده زیادی عقب نخل می دوند به سر و سینه می زنند و حسین حسین می گویند و مردمی که بیرون از دایره نخل برداری هستند با سینه زدن و حسین حسین گفتن نخل برداران را همراهی می کنند. حرکت نخل بسیار باشکوه و زیبا است .

نخل سه مرتبه و هر مرتبه سه بار دور کلک می چرخد و در فاصله های میان دور زدن ها که نخل زمین گذاشته می شود نوحه خوانان، نوحه های مناسبی دارند مانند : امروز و عاشورا یا عید قربان است ... امروز و بود عاشورا، گردیده جهان طوفانی، روز عاشورا چه ها شد حجله قاسم سیاه شد و ... .

 در پایان دور سوم نوحه خوانی و سینه زنی به صورت دو گروهی با شور و هیجان زیاد ادامه می یابد و در پایان یکی از روحانیون دعا می کند و مردم آمین می گویند. 


انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.