پنجمین روز از ماه محرم هر سال در شهر شاهرود به حضرت ابوالفضل(ع) اختصاص دارد و مراسم طوق بندان در این روز برپا می شود

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در پنجمین روز از محرم عزاداران حسینی در شاهرود، روز دوشنبه، در آیین ویژه «یا عباس یا عباس» و مراسم طوق بندان شرکت کرده و با فریاد «یاعباس» به یاد فداکاریها و جانبازی های حضرت ابوالفضل (ع) نوحه سرایی کردند.

مردم شاهرود هر سال عصر روز پنجم محرم برای ارج نهادن به مقام شامخ علمدار کربلا و زنده نگهداشتن جانبازی های آن شهید والا مقام، آیین ویژه یا عباس را برگزار می کنند.

مردم برای اجرای این آئین ، ازنزدیکی ظهر روز پنجم محرم بازارها را تعطیل کرده و با لباس سیاه در مقابل مدرسه قلعه اجتماع می کنند. پنجمین روز از ماه محرم هر سال در شهر شاهرود به حضرت ابوالفضل(ع) اختصاص دارد و مراسم طوق بندان در این روز برپا می شود.

طوق یکی از نشانه های عزاداری شیعیان است که به هنگام دسته عزاداری پیشاپیش هیات حرکت می دهند. این نشانه از سه قسمت پایه چوبی، بدنه فلزی سینی مانند مشبک به شکل قلب و از جنس برنج و زبانه فولادی به عرض تقریبی 10 سانتیمتر و طول یک متر یا بیشتر تشکیل می شود. در باور اهالی، این نشانه نمادی از علم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

در فاصله بین صبح تا ظهر، خانه های دارای طوق مملو از زنان و دخترانی است که برای حاجت طلبی و یا ادای نذر خود به زیارت طوق ها می روند. در حدود ساعت چهار بعد از ظهر عده ای از بزرگان تکایا در حالی که اشعار محتشم کاشانی را زمزمه می کنند در پیشاپیش دیگر عزاداران به حرکت در می آیند.

در مقابل آنها بیرق سفیدی توسط یکی از خادمین تکیه بازار حمل می شود، این بیرق به حضرت ابوالفضل (ع) منتسب است و رنگ سفید آن از عزیمت آن حضرت برای آوردن آب و نه جنگ طلبی حکایت دارد.

با رسیدن دسته محتشم خوان به ابتدای کوچه مدرسه قلعه، دسته سینه زنی جوانان با ذکر یا عباس، یا عباس در ستون های طویل شکل می گیرد. سینه زنان با یک دست بر سینه زده و با دست دیگر خود کمر فرد کناری را می گیرند، بدین ترتیب عزاداران همچون دانه های زنجیر به یک دیگر متصل می شوند، در پشت دسته یا عباس، یا عباس که سینه زنان آنان بیشتر جوانان پر شورهستند، طوق ها به ترتیب قدمت قرار می گیرند.

در این میان طوق تکیه بازار، باباعلی و تکیه بیدآباد پیشاپیش دیگر طوق ها به طور بر افراشته حمل می شود، در میان تکیه، زنان و کودکان در فضای شاه نشین جای گرفته و ورود عزاداران را به انتظار نشسته اند.

این عزاداری تا هنگام اذان مغرب به طول انجامیده و پس از آن طوقهای هر محله به تکایا و مساجد خود انتقال داده می شود. آیین های مذهبی و عاشورایی، چلچلا در مجن، شمع چراغ، نخل گردانی و طوق بندان شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ز 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.