بجنورد؛

پرده خوانی يكي از آيين هاي عزاداري ايام سوگواري محرم در خراسان شمالي

پرده ‌خوانی از جمله هنرهای نمايشي و ترکیبی از فنون قصه ‌گویی است که به آن شمایل ‌گردانی، پرده ‌داری و پرده ‌گردانی نیز می ‌گویند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، در اين استان هر سال در روز دهم ماه محرم( عاشورا) اهالي در قالب هياتهاي عزاداري، سينه زني ، از همه مهمتر پرده خواني و نخل گرداني ،تعزيه خواني ، زنجير زني به عزاداري مي پردازند.

در ایام سوگواری ، در مساجد یا مجالس روضه‌ خوانی پرده‌ هایی نصب می‌ کنند که وقایع عاشورا را نشان می دهد و روضه‌ خوانان گاهی به تصاویر وقایع عاشورا بر روی پرده اشاره می کنند .

نحوه برگزاري مراسم پرده خوانی

پرده‌ خوان که درویش نامیده میشود با آگاهی از برخی روایات مذهبی و صوتی خوش ، بیانی جذاب و رسا آنها را توصیف می‌ کند

پرده‌ خوان معمولا پارچه ‌ای سیاه یا سبز بر سر می ‌بندد و یا به جای پارچه، کلاهی سیاه یا سبز بر سر می‌ گذارد . او به هنگام پرده ‌خوانی نخست طومار را به دیوار نصب و سپس آن را باز می‌ کند .

پارچه سبز روی پرده را کم ‌کم کنار می ‌زند و با چوب ‌دستی خود که «مطرق» یا «مطراق» نام دارد، به تصاویر مجالس پرده اشاره و با بیان مقدمه ‌ای کار خود را آغاز می ‌کند.

مراحل پرده‌ خوانی

مراحل پرده‌ خوانی شامل پیش واقعه‌ خوانی، مناجات و فضائل‌ خوانی، مناقب ‌خوانی و نقل قصه و حدیث است. پرده خوان در پایان با لحنی سوزناک گریزی به صحرای کربلا می ‌زند و به نوحه و ندبه می ‌پردازد.

پرده‌ های درویشی معمولا از جنس کرباس و همچون طومار است که در حدود سه یا چهار متر طول و یک‌ و نیم تا دو متر عرض دارد.

در این پرده ها شمایل حضرت عباس (ع) با دستانی از بدن جدا، طفلان مسلم، خیمه های سوزان، قیام مختار، مجلس جن و انس، معراج پیامبر(ص) به همراه براق، کوثر، ضامن آهو و...کشیده می شو د.

شماری از پرده ‌خوانان از روی طوماری که در دست دارند، داستان واقعه ‌های پرده را می‌ خوانند.

ادبیات پرده‌ خوانی بخشی شفاهی است که معمولا از اقوال و روایات نقالان گرفته شده و بخشی دیگر کتبی و برگرفته از مقتلها و سوگنامه‌ های مانند روضه الشهدای حسین(ع) «واعظ کاشفی» است.

ابزار و اشياء وابسته

پوشش درويش (پيراهن ، شلوار، دستار ،عبا ،) در رنگ هاي سياه و سفيد

روی پرده هایی که پرده‌ های نقل خوانده می ‌شود، مجالسی از وقایع زندگانی پیامبر(ص) و برخی غزوات ایشان و حضرت علی (ع)، حوادث زندگی ائمه و وقایع کربلا، صحنه‌ هایی از بهشت و جهنم و برخی واقعه ‌های برگرفته از قصص، احادیث و باورهای عامه درباره روز قیامت و کیفر و پاداش گناهکاران و مؤمنان به تصویر درآمده ‌اند.

گرچه پرده‌ خوانان با نیت ثواب بردن و ثواب رساندن و تحریک احساسات مذهبی تماشاگران به پرده ‌خوانی می ‌پردازند، اما پرده خوانان از راه پرده‌ خوانی کسب معاش نیز می‌ کنند از اینرو در ميان و يا در پایان هر مجلس پولی به رسم تبرک از مردم دریافت می‌ کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.