سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

توانایی ایرانیان در انتقال تجارب بخش صنعت و خدمات فنی مهندسی به افاغنه

رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار ایجاد شرایط مساوی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی در افغانستان شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشستی با وزیر معدن افغانستان که ساعاتی پیش در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با بیان این که در حوزه بازرگانی و صنعتی ،بخش‌های زیادی میان دو کشور ایران و افغانستان همچنان غیرفعال باقی مانده است گفت: در طول سال‌های گذشته بخش‌های کوچکی از اقتصاد، صنعت و معدن افغانستان در راستای همکاری‌های مشترک مورد بررسی  و اقدام متقابل قرار گرفته است.

وی افزود: فعالان اقتصادی ایران تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی و اجرای پروژه های عمرانی در کشور افغانستان دارند که متأسفانه در این زمینه تاکنون از سوی مسئولین و فعالان اقتصادی کشور افغانستان شرایط مساوی برای طرف ایرانی فراهم نشده است.

جلال پور با تاکید بر این که شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران ظرفیت بالایی جهت اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی در کشور افغانستان دارند اظهار کرد: چنان چه امکانی برای حضور و فعالیت شرکت‌های معدنی ایرانی در افغانستان فراهم شود ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها همکاری‌های مناسب و سطح بالایی را با طرف افغانی داشته باشیم.

وی همچنین به توانایی فعالان اقتصادی و صنعتگران ایرانی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در صورت فراهم شدن زمینه همکاری و فعالیت در کشور افغانستان شرکت‌ها و طرف ایرانی می‌تواند اقدامات موثر و مناسبی را برای بهبود فعالیت‌ها و صنعت کشاورزی در کشور دوست و همسایه افغانستان به عمل آورد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که فعالان اقتصادی ایران در بخش معدن به توفیقات بسیار خوبی در این بخش دست یافته‌اند گفت: ما در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی ظرفیت و توان بسیار بالایی داریم که می‌توانیم از این توانایی‌ها در جهت توسعه معادن افغانستان استفاده کرده و فعالیت‌های مشترکی را با طرف افغان داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های ایرانی می‌توانند تجارب خود را در بخش توسعه معدن و فرآوری مواد معدنی در اختیار دوستان افاغنه بگذارند.
رئیس اتاق بازرگانی همچنین خواستار راه‌اندازی کمیته مشترک برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی میان طرف های ایرانی و افغانی شده بود گفت: این همکاری‌ها می‌تواند منجر به ارتقاء بیش از پیش سطح حجم مبادلات تجاری، بازرگانی و صنعتی دو کشور شود.
همچنین رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که شرکت‌های فنی و مهندسی ایران تا کنون خدمات ارزنده‌ای را در بیش از 60 کشور ارائه داده‌اند اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند با توجه به توانایی‌های بالفعل خود بسیاری از ظرفیت های موجود اقتصادی در کشور افغانستان را فعال نمایند.

وی گفت: در حال حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در زمینه اجرای پروژه های عمرانی و نیز خطوط آبیاری و  سیستم  آب و فاضلاب و بسیاری زیرساخت های توانایی‌های وسیعی دارند که می‌توانند آن را در کشور دوست و برادر افغانستان اجرا کرده و به مرحله عمل دربیاورند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز همچنین یکی از ویژگی های حضور شرکت‌های فنی مهندسی ایران در افغانستان را همکاری و کار مشترک با شرکت‌های محلی افغانی دانست و گفت این امر موجب می‌شود تا تجارب شرکت‌های ایرانی به نوعی در اختیار شرکت‌های افغان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این نشست داوود شاه صبا وزیر معدن افغانستان ضمن اظهار امیدواری از فراهم شدن نتیجه توسعه همکاری‌های مشترک ایران و افغانستان گفت: دو کشور ایران و افغانستان از تشابهات فرهنگی و مذهبی بسیاری برخوردار هستند که همین امر موجب تسریع در توسعه همکاری‌های و فعالیت‌های مشترک میان دو کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.