سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری ؛

توصیه های فنی کاشت کلزا در مناطق کوهستانی

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان ساری توصیه های فنی کاشت کلزا در مناطق کوهستانی را ارائه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ؛  طهمورث قاسم نژاد با اشاره به برگزاری کلاس ترویجی کشت کلزا با شرکت 17 کشاورز در روستای جعفرکلا از توابع مرکز جهاد کشاورزی شهید خاکزاد رستمی فریم شهرستان ساری گفت: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که روغن آن مصرف خوراکی دارد و در منطقه دودانگه معمولا در ماه مهر کشت می شود و کشت این محصول در تناوب با گندم موجب کاهش خسارت آفات و بیماری های گندم می شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد: زمان کاشت مناسب کلزا بر اساس تجربیات حاصل شده 3 تا 4 هفته قبل از تاریخ کاشت گندم می باشد و میزان بذر مورد نیاز برای کاشت در روش دست پاش 8 تا 10 کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان ساری با بیان زمان مصرف کودهای اوره، فسفره و پتاسه و لزوم مبارزه با علف های هرز به صورت مکانیکی و شیمیایی، به آفات کلزا از قبیل حلزون، لیسک، برگ خوارها، سوسک گرده خوار و شته ها اشاره کرد و یادآور شد: بیماری های کلزا شامل اسکلروتینیا، فوما و لکه برگی (آلترناریا) هستند.

قاسم نژاد بهترین زمان برداشت این محصول را زمانی که 85 تا 90 درصد دانه های خورجین های ساقه اصلی و شاخه های اولیه به رنگ قهوه ای روشن یا تیره متمایل شده و رطوبت دانه ها حداکثر 14 درصد باشد اعلام کرد و افزود: می توان با کمباین و با استفاده از هد مخصوص با تیغه برش عمودی محصول رابرداشت کرد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: کاشت ، جهاد ، کوهستانی ، کلزا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.