سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

برگزاری بزرگداشت پدر علم زیست شناسی نوین ایران در بروجرد

آئین بزرگداشت دکتر محمود بهزاد پدر علم زیست شناسی نوین ایران به همت انجمن علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در سالن اجتماعات علامه شهیدی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از لرستان؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در این آئین محمود بهزاد را یکی از ستاره های علمی کشور دانست و گفت: فضای حرکت های علمی در ایران امروز مرهون دستاوردها و تلاش پیشگامانی همچون دکتر بهزاد است.

عبدالکریم چهرگانی راد پروفسوربهزاد را از بزرگان علمی کشور و پدر زیست شناسی نوین ایران معرفی کرد و افزود: این استاد زندگی خود را وقف علم، آموزش، تحقیق، تالیف و ترجمه کرد.

وی زیست شناسی را از رشته های کاربردی دنیا دانست و گفت: این رشته به دلیل کاربرد فراوان به سرعت در حال توسعه است.

عضو هیات علمی به کاربردهای سلول های بنیادی در درمان بیماری پارکینسون اشاره و گفت: پزشکان سلول های بنیادی را در این بیماری جایگزین سلول های آسیب دیده می کنند.

وی افزود: سلول های بنیادی قدرت تقسیم بالایی دارند و بافت های مختلف بدن را به وجود می آورند.

چهرگانی راد ترمیم بافت های آسیب دیده، ضایعات نخاعی و آسیب های قلبی بر اثر سکته را از کاربردهای سلول های بنیادی دانست و گفت: درمان رماتیسم، دیابت نوع اول، تولید اندام و بافت مصنوعی و نجات گونه های درحال انقراض حیات وحش از دیگر کاربردهای سلول های بنیادی می باشند.

تجلیل از دانشجویان و اساتید برتر رشته زیست شناسی، پخش نماهنگ، اجرای تئاتر و صندلی داغ از دیگر بخش های این آیین بودند.

محمود بهزاد در 22 اسفند سال 1292 شمسی در رشت به دنیا آمد؛ دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر گذراند و سپس در سال 1314 رشته علوم طبیعی و تربیتی را در دانش سرای عالی به اتمام رساند.

وی در سال 1324 تحصیلات خود را در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1328 موفق به اخد مدرک دکترای داروسازی شد.

همزمان با اخذ مدرک دکترای داروسازی، فعالیت خود را بر تهیه کتاب های درسی و کمک درسی متمرکز کرد.

دکتر بهزاد از سال 1340 تدریس علوم طبیعی به زبان فرانسوی را در دبیرستان فرانکوپرسان(رازی) عهده دار شد.

در همین مدت با دانشگاه آزاد ایران قبل از انقلاب اسلامی به عنوان ویراستار ارشد همکاری داشت که حاصل این دوره تالیف حدود 50 عنوان کتاب بود.

دکتر محمود بهزاد، پدر علم زیست شناسی نوین کشور در سن 94 سالگی در گذشت.

انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.