دکتر نوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار
حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه موضوع آموزش بويژه در امر پزشكى و به دنبال آن پژوهش در اين حيطه از اهميت خاص خود برخوردار است؛ اظهار داشت: منطقى است دستگاهى كه تنها مسؤوليت خود را امر آموزش و پژوهش مىداند به انجام این مهم مبادرت نمايد.
وی افزود: به عنوان نمونه چرا وزارت دادگسترى بخش آموزش حقوق را به مجموعه خود واگذار نمى كند و اين امر را بر عهده وزارت علوم نهاده است و يا وزارتخانههاى صنعت و معدن، راه و شهرسازى، مخابرات و ... تربيت نيروهاى مورد نياز خود را به وزارت علوم واگذار نمودهاند.
وی ادامه داد: باید بررسی کنیم در طى٣ دهه گذشته چه بلايى بر سر آموزش پزشكى و دانش آموختگان آن آوردهايم كه حال به دنبال ايجاد تحول در آن هستيم.
وی با بیان اینکه به كميت دانش آموختگان جامعه پزشكى بسيار بيشتر از كيفيت آموزش آنان توجه شده است؛ خاطرنشان کرد: به گواه اسناد سازمان نظام پزشكى جمهورى اسلامى ايران و آمار ممالك مترقى از مهاجرين پزشك و پيراپزشك ايرانى، بسيارى از دانش آموختگان و جامعه پزشكى، وادار به مهاجرت اجبارى شدهاند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تربيت جامعه پزشكى درمان محور در زمان جنگ و كمبود نيروى انسانى مجرب و حتى براى حذف حضور پزشكان هندى و پاكستانى، امرى موقت و يا ضرورى بوده است؛ تصریح کرد: پس از اتمام شرايط بحرانى جنگ نه تنها فكرى به حال سر و سامان دادن به آموزش پزشكى نشده است بلكه در فاصله سالهاى ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ با سياستهايى عارى از دورانديشى و صرفاً حركتهايى ابتر و عوام پسندانه اقدام به گسترش و افتتاح لجام گسيخته دانشگاهها و دانشكده هاى پزشكى، دندانپزشكى و ساير رشته هاى پيراپزشكى با اسامى مختلف و نوظهور آن هم بدون امكانات و استانداردهاى اوليه در بخش آموزش نمودهاند.
ناصری با اعلام اینکه تربيت نيروهاى درمانى( از كاردانى تا فوق تخصصها)بايد بر اساس نيازسنجى دقيق و واقع نگر و با دورانديشى كامل صورت پذيرد؛ بیان داشت: در سياست توليد دانش آموختگان يك رشته تحصيلى خاص، چه تناسب و سنخيتى بين فعاليت جناحهاى سياسى و نمايندگان هر شهرستان و دهستانى با نيازسنجى در امر نيروهاى درمانى وجود دارد.
این متخصص ارتودنسی خاطرنشان کرد: به طرق مختلف و بدون در نظر گرفتن مبانى خاص، احكام تأسيس دانشكدههايى نمادين و به واقع طبلهاى توخالى در رشتههاى مختلف درمانى (عارى از امكانات اوليه و استاندارد آموزشى-درمانى و نيروهاى متخصص هيأت علمى كارآزموده و مجرب و ...) صادر شده است.
انتهای پیام/