سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روستای گمرگان، از قلعه‌نظامی تا طبیعت چشم نواز/معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان ملارد

روستای گمرگان شهرستان ملارد، یکی از اماکن و محدوده های تاریخی این منطقه محسوب می‌شود که علاوه‌بر طبیعت دلنشین و چشم‌نوازش از پیشینه‌ی تاریخی قابل توجهی نیزبرخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روستای گمرگان در ضلع شمالی دهستان اخترآباد و در حوزه‌ی استحفاظی بخش صفا دشت شهرستان ملارد واقع شده که از طبیعت چشم‌نوازی برخوردار است.دسترسی به این روستا از جاده‌ای که سه راهی شهریار، اشتهارد و اخترآباد به سمت مناطق کوهستانی دهستان اخترآباد کشیده شده مسیر می‌شود.

اهالی بومی این روستا معتقدند در نقطه گذرگاهی این ناحیه یک قلعه نظامی مستقر بوده که به رفت‌و‌آمدو تردد کاروان‌ها نظارت می‌کرده و از محل‌های پیش‌بینی شده برای اخذ عوارض گمرکی بهره‌گیری می‌شده است.درواقع امرکاروان‌های اعزامی از منطقه‌ی زرندیه‌ی استان مرکزی به مقتصد اشتهارد و بویین‌زهرا ومسافران قم به گیلان از طریق محوری که در ضلع شمالی دره‌ی کوهستان‌های اخترآباد ازغرب به شرق امتداد می‌یافت به روستای گمرگان می‌رسیدند.

چندین تن از سکنه‌ این روستا این جاده را تحت عنوان "دویــولی" می‌شناختند که به معنای راه‌ِ‌شتر‌رو است و سکنه‌ی این روستا معتقدند که در گذشته‌های دور، کاروان‌های اعزامی بعد از اتراق و استراحت در این روستا، از طریق راهی کوهستانی به سمت منطقه‌ی اشتهارد گسیل می‌شدند.

گفتنی است این روستا از دوتپه‌ باستانی برخوردار است که بیشینه‌ آن به هزاره‌ اول قبل از میلاد باز می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ملارد ، روستا ، دویولی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.