به گزارش
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی چهارمین جشنواره تئاترشهر، اکبرنژاد توضیح داد: دو نگاه را میتوان در این جشنواره جستوجو کرد. یکی هدفهای درون متنی است که جشنواره برای چه به وجود آمده؟ و دوم نگاهی است که در طی آن انگار میخواهیم کم کاریهای نقاط دیگر تئاتر کشور را جبران کنیم.
کارگردان «بیرون پشت در» ادامه داد: در نگاه نخست بیشتر قصه، محتوا و روش مفاهیم که در جشنواره مطرح میشود مدنظر است که مهمترین مشخصه آن بحث شهر و شهروندی است. نگاه دوم ضمن این که خیرخواهانه به نظر میآید تا اندازهای میتواند به کلیت جشنواره آسیب بزند. به عنوان نمونه در جشنواره تئاترشهر به جوانها بها داده میشود یا تلاش شده گروههای ناشناخته را شرکت دهند.
وی افزود: این استقبال و بها دادن به گروههای جوان نباید این ذهنیت را ایجاد کند چون برخی گروهها امکان حضور در دیگر جشنوارهها را پیدا نمیکنند جشنواره تئاترشهر میتواند محل حضور آنها باشد. در این صورت با کاهش کیفیت روبرو هستیم. اما اگر در کنار این پذیرش گروههای حرفهای نیز بنویسند و یا نمایشی را اجرا کنند شعله جشنواره همیشه روشن است. خوشبختانه جشنواره تئاترشهر به این سمت نرفته است ولی گفتن این سخن هشداری بود تا دچار آن نشویم. شاهد بودیم در برخی جشنوارههای دیگر که عمر طولانی نداشتند این اتفاق افتاده است.
نویسنده «رقصیدن در تاریکی» موضوعیت جشنواره تئاترشهر را بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: شهر و شهروندی یک مفهوم است نه یک جغرافیا. اگر شهر نباشد مظاهر تمدن و فرهنگ امکان ظهور پیدا نمیکند. اگر فرهنگ و تمدن داریم تنها دلیل اولیه این است که در جایی که شهر نامیده میشود امکان ظهور یافته است. تئاتر نیز از مظاهر فرهنگ و تمدن است.
کارگردان «آدم آدم است» اضافه کرد: تعداد جشنوارههای موضوعی کم نیست و شاید برخی بگویند لازم نیست موضوعات شهر و شهروندی را در یک جشنواره خاص دنبال کنیم و به نوعی همه دغدغه مسایل شهری را دارند. ولی جشنواره تئاترشهر جزو معدود اتفاقاتی است که با برگزاری آن موافقم و حتا بودن این رویداد را ضروری میدانم.
چهارمین جشنواره تئاترشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز جمعه 3 مهر ماه با برپایی مراسم اختتامیه در فرهنگسرای اندیشه به کار خود پایان میدهد.
انتهای پیام/