نمایش « تکه‌های سنگین سرب» را اجرایی قدرتمندانه و توانمند از روحیات واقعی شهید مصطفی چمران توصیف کرد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه شب اول مهر ماه با حضور در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از نمایش « تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی ایوب آقاخانی دیدن کرد. 

ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان نمایش «تکه های سنگین سرب» که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است در ابتدای این مرامسم گفت: تولید نمایشنامه «تکه های سنگین سرب» به اواسط سال 92 باز می گردد زمانی که آقای قادر آشنا مدیر کل وقت مرکز هنرهای نمایشی به من گفت که : «ایوب نمی خواهی درباره شخصیت های جنگ نمایشنامه ای را بنویسی؟» من به او گفتم: «مثلا چه شخصیت هایی؟ » .او شهید مصطفی چمران را معرفی کرد و این چنین بود که راه سخت من برای نگارش این نمایشنامه شروع شد.

وی افزود: وقتی برای نگارش این نمایشنامه شروع به مطالعه کتابهای شهید چمران کردم انگار فضا تمامی نداشت به طوری که یک سال و نیم گذشت تا من بتوانم این نمایشنامه را به اتمام برسانم و در زمستان 93 بود که سرانجام متن نهایی را به مهدی شفیعی و قادر آشنا برای مطالعه تحویل دادم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: نگارش نمایشنامه «تکه های سنگین سرب» کار بسیار سختی بود چون در مرحله اول من را با پهنه وسیعی از مطالعه روبرو کرد ثانیا مهمترین کاری که نگارش این اثر را برای من سخت کرد این بود که من به عنوان یک نمایشنامه نویس کجای این داستان را طوری بنویسیم که برای مخاطب جذاب باشد. به اعتقاد من وجوه انسانی و شخصی زندگی شهید مصطفی چمران که پر از تناقض های عجیب و غریب است و او این تناقضات را در زندگی اش مستتر می کرد از موارد دیگری بود که من به آن توجه ویژه ای داشتم.

آقاخانی بیان کرد: من اصرار داشتم نمایش ساده و صمیمی را تعریف کنم و به هیچ عنوان مانند سینما بدنبال لشکر کشی های روی صحنه و پروداکشن های آنچنانی نبودم. من می خواستم نمایشنامه ای را برای اجرای در صحنه آماد کنم که مخاطبان نسل دهه 70 جذب آن شوند و قاطعانه می گویم این اثر یکی از سخت ترین نمایشنامه های من بود.

کارگردان نمایش «تکه های سنگین سرب» در بخش پایانی صحبت های خود با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم رونمایی توضیح داد: حضور آقای وزیر، معاون هنری وی و سایر دوستان مسئول در اداره کل هنرهای نمایشی برای جامعه تئاتر حرمت دارد و من آن را تعبیر به روزهای بهتر می کنم و امیدوارم شما عزیزان تعبیر ما را به واقعیت نزدیک کنید.

قادر آشنا مدیرکل اسبق اداره کل هنرهای نمایشی نیز در این برنامه گفت: پرداختن به شخصیت شهید چمران کار بسیار سختی است چون شما با دریای وسیعی روبرو هستید که از یک طرف چمران عارف معرفی شده و از طرف دیگر چمران چریک و من وقتی به ایوب آقاخانی پیشنهاد نگارش نمایشنامه ای با موضوع شهید چمران را دادم در دل خود از خود سئوال کردم که آیا ایوب می تواند این کار را انجام دهد؟ که خوشبختانه او این کار را به خوبی انجام داد.

وی افزود: ایوب آقاخانی در نمایش «تکه های سنگین سرب» شخصیت چمران را برای مخاطب قابل فهم کرده این در حالی است که معمولا کارهایی که در این حوزه انجام می گیرد بیشتر به معرفی این آدمها به عنوان شخصیت های دست نیافتنگی و آسمانی تلاش کردند اما شما در این نمایش می بینی که نویسنده و کارگردان شخصیت چمران را تبدیل به یک عارف زمینی کرده است.

آشنا بیان کرد: این نمایش به صورت اجماع به تمام شخصیت و ابعاد شخصیتی شهید چمران پرداخته و به ما این نکته را نشان می دد که چمران از همه چیز خود برای رسیدن به آرمان بالاتر می گذرد. به اعتقاد من این کار نمایش بسیار خوبی است که هم مخاطب پسند است و هم جوانان امروزی می توانند آن را به خوبی درک کنند.

مدیر کل اسبق اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: موقعیت شناسی، مکان شناسی و زمان شناسی شهید چمران در این نمایش به طور کامل آورده شده که به نظر من این اتفاق تحسین برانگیزی است. من خوب یادم می آید که در همان زمان هم آقای مرادخانی شدیدا تاکید داشت که این کار حتما باید اجرا شود و حالا خوشحالیم که همزمان با هفته دفاع مقدس در تئاتر شهر کارهایی برای دفاع مقدس تولید می شود. من معتقدم ما بهتر از این هم می توانیم کار کنیم. به هر ترتیب در سال تئاتر، در هفته دفاع مقدس و شب عید قربان دیدن کاری با موضوع شهید چمران برای من افتخار بسیار بزرگی است که امیدوارم درآینده نیز استمرار داشته باشد.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش پایانی این مراسم با تقدیر از عوامل اجرایی نمایش «تکه های سنگین سرب» با اشاره به صحبت های قادر آشنا گفت: آقای آشنا جنگ را با تمام وجود لمس کرده به همین دلیل هم در آن زمان اصرار داشت این ارزش ها حتما حفظ شود و ما نیز بسیار خوشحالیم که در سایه حمایت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال تئاتر بتوانیم از این نوع کارها هم حمایت بیشتری کنیم و هم کاری کنیم که این نوع آثار بیشتر روی صحنه اجرا شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: ما باید به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که این کارها نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران هم اجرا شود. من معتقدم نسل آینده تشنه حقایقی درباره دوران دفاع مقدس هستند و قطعا موجی که با اجرای این نمایش های با کیفیت ایجاد شده شرایطی را بوجود می آورد که ما در جهت رسیدن به جامعه عاری از خشونت حرکت کنیم. من امیدوارم این فعالیت ها سرآغاز خوبی برای انتقال مفاهیمی که به آن اشاره کردم باشم.

بر اساس این گزارش در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت نمادین از کتاب نمایشنامه تکه های سنگین سرب رونمایی کرد.

علی جنتی بعد از این نشست به تماشای این اثر نمایشی در تالار چهارسوی تئاتر شهر نشست.


علی جنتی بعد از پایان اجرای نمایش که با همراهی علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و فاطمه راکعی شاعر، نویسنده و کارشناس مسائل فرهنگی صورت گرفت با حضور در پشت صحنه نمایش با بازیگران این اثر نمایشی دیدار و گفتگو کرد.

وی گفت: نمایش «‌تکه های سنگین سرب» اثری ارزشمند در معرفی جنبه‌های عاطفی زندگی شهید مصطفی چمران بود که من این افتخار را داشتم از سال 54 در لبنان کنار او حضور داشته باشم. البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی بود که به خوزستان رفتم و همراه با این شهید والا مقام در بسیاری از جنگ‌های نامنظم علیه دشمن، دوستی و رفاقت خود را ادامه دادم. و امشب این اثر نمایشی ضمن باز نمایی دوباره خاطراتم با این رفیق عزیز و صمیمی فضایی را به وجود آورد که در آن بسیاری از روحیات شهید چمران به خوبی به تصویر کشیده شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با اینکه بخش عرفانی زندگی شهید چمران دراین نمایش کمتر پرداخته شد اما در عین حال قسمت‌های بسیار زیبایی از این حالات عارفانه در نمایش دیده شد که من در سالهای دوستی با شهید چمران آنها را به وضوح دیده بودم. شهید چمران قبل از اینکه به صورت کامل وارد جنگ‌های لبنان شود بیش از 9 سال در آن جا حضور داشت. او همراه با امام موسی صدر تمام تلاش خود برای حمایت از بچه‌های شیعه لبنان انجام داد و خوب یادم می‌آید که در آن دوران هنرستانی را در منطقه سور راه اندازی کرد که همین بچه‌ها در آن مشغول به کار شدند. مرحوم چمران به این بچه‌ها همواره عشق می‌ورزید و ما امروز بخشی از این عشق و علاقه را در نمایشنامه «‌تکه‌های سنگین سرب» دیدیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس بیان کرد: امیدواریم هنرمندان ما چه در عرصه تئاتر و چه در عرصه سینما بتوانند حماسه هشت سال دفاع مقدس را برای نسلی که روزهای جنگ را ندیده به تصویر بکشد. گرچه همه خوب می‌دانیم توصیف حالاتی که در آن زمان میان رزمندگان ما بود کار بسیار سختی است ولی همین که بتوانیم در حد توان این جلوه‌های معنوی را به نسل امروز ایران نشان دهیم کار ارزشمندی است. من قاطعانه می‌گویم چنین معنویتی در هیچ جای دنیا و جنگ هایی که اتفاق افتاده، سابقه ندارد. بنابراین ضرورت دارد تا آنجا می‌توانیم توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش کنیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان خاطراتی از حضور خود در لبنان و همکاری با شهید مصطفی چمران گفت: آقای پیام دهکردی و خانم عارفه لک در این اثر نمایشی بسیار خوب کار کردند  به طوری که من در بسیاری از لحظات نمایش یاد خاطره هایی می‌افتادم که با شهید چمران داشتم. او رزمنده‌ای بود که در تمام دوران جنگ چه در موقع حضور در لبنان و چه در دوران دفاع مقدس با شجاعت عمل می‌کرد و من بسیار خوشحالم که یک گروه تئاتری آمده و بخشی از زندگی این شهید بزرگوار را در صحنه نمایش به مخاطب ارائه کرده است. 

فاطمه راکعی شاعر و کارشناس مسائل فرهنگی هم که از نمایش «‌تکه‌های سنگین سرب» دیدن کرده بود خطاب به گروه اجرایی نمایش گفت: انقلاب اسلامی ایران این ثمره را داشته که پیام انسانیت، مهربانی، عشق و به خاطر آنها مردن را به تمام دنیا نشان داده و شما امشب توانستید به زیبایی هر چه تمام تر دراین اثر نمایشی چنین فضایی را به مخاطب ارائه دهد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار