سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حلقه مفقوده‌ای که به توسعه اقتصادی منجر شد

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش و فناوری یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای بوده که هم‌اکنون به توسعه اقتصادی منجر شده است.

سعید پاک‌سرست مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سؤال که برخی از کارشناسان و مدیران بر این باوراند که  پژوهشگاه در صنعت نفت مؤثر نبوده و صرفاً فعالیت‌های آن منحصر به پژوهش برای پژوهش است اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی است؛ به‌عبارتی پژوهش و فناوری که به خلق ثروت منجر نشود محکوم به فنا است و این یک عبارت عام است و همیشه می‌توان از آن استفاده کرد.
 
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم همیشه برای پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه نتایج پژوهش باید به‌گونه‌ای باشند که آن سرمایه‌گذاری را توجیه کند. در تمام دنیا تحقیق و توسعه‌ای بقا می‌یابد و قابلیت ادامه دارد که بتواند خود را اثبات کند و به خلق ثروت منجر شود و ما نیز به‌هیچ‌وجه از این قاعده کلی مستثنی نیستیم و لذا ضروری است که تمام اقدامات ما باید جنبه اقتصادی داشته باشد و اگر این اتفاق بیافتد دیگر ما نگران تخصیص اعتبارات پژوهشی نخواهیم بود.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: ما هم‌اکنون در شرایط گذار هستیم؛ یعنی نهضتی از تحقیق و توسعه دریکی دو دهه اخیر در کشور ما شروع‌شده  که متناسب با حرکت‌های اقتصادی است و اگر بتوانیم این را توجیه کنیم، دیگر نباید نگران منابع مالی آن باشیم و این به معنی تجاری‌سازی است.
 
پاک‌سرشت ادامه داد: گاهي تصور می‌شود که وظیفه ذاتی پژوهشگاه این است که تحقیق کند و به همین منظور هم وزارت نفت باید اعتباراتی به آن اختصاص دهد. این اتفاق بخشی از مجموعه فعالیت‌های زنجیره تحقیق و توسعه است که اگر به‌تنهایی به آن نگاه شود، به بی‌راهه می‌رویم و وزارت نفت باید خروجی پژوهشگاه را به‌درستی رصد کند تا مشخص شود که چه مقدار ثروت خلق‌شده است.
 
وی تصریح کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که پژوهشگاه مسئول تجاری‌سازی فعالیت‌هایش نیست؛ ممکن است در مواردی کارفرما فقط خواستار تحقیقات باشد و تجاری شدن محصول را خود عهده‌دار شود.. ولی امروزه دیگر این یک روال منطقی نیست. بحث تجاری‌سازی باید به حوزه تحقیقات ملحق شود و پژوهشگاه نمی‌تواند خود را از این امر مستثنی کند و به هر طریق باید نشان دهد که این بخش از کار را خودش انجام داده است.
 
پاک‌سرشت گفت: بخش‌های دیگر که می‌توانند انواع و اقسام شرکت‌هایی باشند که در حوزه ساخت، ارائه دانش فنی و بحث‌های مهندسی فعالیت دارند، باید مکمل فعالیت‌های پژوهشی باشند. در این شرایط است که زنجیره تحقیقات کامل می‌شود. امروز بعد از چند دهه تلاش و تجربه عبور از دوره گذار، به این واقعیت‌ها رسیده‌ایم که شرط موفقیت فرآیندهای تحقیقاتی خلق ثروت است و انجام پژوهش بی هدف ارزش اقتصادی ندارد و محکوم به فنا است.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز تأکید کرد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان که ما را به محصولات نهایی تحقیقات می‌رسانند یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای بوده که هم‌اکنون توسعه‌یافته و شکل گرفته است و این ارتباط ضروری‌ترین اتفاقی است که باید برای پژوهشگاه رخ دهد تا این مجموعه خود را به بازار متقاضیان که به خلق ثروت منجر می‌شود مرتبط کند.
 
وی خاطرنشان کرد: توصیه اکید من توجه به این زنجیره فعالیت‌هاست که پژوهشگاه را به نقطه پایانی می‌رساند و جایگاه پژوهشگاه را تثبیت می‌کند و آن زمان است که کسی نمی‌تواند منکر اثربخشی پژوهشگاه در زنجیره تحقیقات تا خلق ثروت شود. در هیچ جای دنیا پژوهش برای پژوهش را نمی‌توان پذیرفت، ولی اگر خروجی‌های آن قابل‌تبدیل به منافع اقتصادی باشند، آن زمان اتفاق خوبی رخ‌داده و زنجیره فعالیت‌ها کامل شده است. در شرایط فعلی باید خروجی‌های پژوهشگاه را به جنبه‌های اقتصادی و خلق ثروت رساند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.