سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ما، تئاتر کودک و بار دیگر همدان

منوچهر اکبرلو، نویسنده و پژوهشگر تئاتر، که در یادداشتی نگاهی اجمالی به مسیر پرفراز و نشیب تئاتر کودک و نوجوان در دهه‌ های اخیر انداخته، خواست و وظیفه هنرمندان این عرصه را بر شمرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، در این یادداشت آمده است: دنياى کودکان دنياى پررمز و رازى است که با ريزبينى‌هاى خاص مى‌توان به وجود آن پى برد. نسل سازنده آینده جامعه، کودکان و نوجوانان هستند و شکل‌گيرى شخصيت جوانان در گرو تربيت و سلامت نسل قبل از خود يعنى همين کودکان ونوجوانان است. تئاتر کودک به ما کمک مى‌کند به درون خلوت آن‌ها راه پيدا کنيم و از احساسات، نيازها و کمبودهايشان آگاه شويم تا بهتر بتوانيم براى رفع نيازها و بروز صحيح احساسات آن‌ها برنامه‌ريزى کنيم و به درک و ارزيابى کودکان از مسائل محيط اطراف و اطرافيانشان پى ببريم. با آگاهی از چگونگی تفکر کودکان می‌توانيم بسترى براى رشد و پرورش خلاقيت آن‌ها آماده کنيم. 

ما نمایشگران کودک برآنیم تا از طريق نمايش کودک و نوجوان کليه راه‌ها و خطوط موردنظر و توجه کودکان را براى آن‌ها ترسيم کنیم و آنگاه با توجه به گرايش،‌علاقه‌مندى و آمال و آرزوهاى کودکان و نوجوانان مسيرى درست براى حال و آينده که همانا شکل‌گيرى شخصيت فردى و اجتماعى کودک و نوجوان است، مشخص کنیم. ما آن چه را که از وى آموخته و دريافته‌ايم به‌طور منظم و علمى به خود وى تحويل مى‌دهيم اين يک ارتباط کاملا دوجانبه است که در مسير حرکت شکل گرفته، ‌تکميل شده و به اجرا در مى‌آيد. 

تئاتر کودک و نوجوان این مرز و بوم در عمر نه چندان دراز خود، به علل مختلف مغفول مانده است. این تئاتر دوره‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و اکنون در میانه دهه 90، اینجا ایستاده‌ایم و با نگاه به پشت سر از کارهایی که نکرده‌ایم انگشت به دندان می‌گزیم و از گام‌های پیموده شده بر سر شوق‌مان می‌آورد تا از امیدواری به آینده بهره گیریم. 

افزایش آمار متقاضیان تولید تئاتر کودک توسط نمایشگران کودک و نیز احساس نیاز نهادها برای استفاده از هنر متعالی تئاتر برای  آموزش و فرهنگ‌سازی و گاه استقبال بخش خصوصی از انتشار نمایشنامه‌های کودک و نوجوان نیز دلمان را گرم می‌کند. گیریم که میزان حمایت‌ها و نیز آثار منتشر شده آن قدر اندک است که در مقایسه با نیاز میلیون‌ها کودک و نوجوانان میهن‌مان، چونان چند قطره به شمار می‌آید.

تداوم برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان نیز تذکر می‌دهد که دلخوشی‌ها کم نیست. جشنواره‌ای که جز اجرای نمایش‌ها، نشست‌های آموزشی و دیگر بخش‌های جنبی آن، ثمرات دیگری نیز داشته است که مهم‌ترین آن‌ها، انتشار مجموعه‌ای گرانقدر از تالیفات و ترجمه‌های به قصد پرکردن خلا گستره آثار مکتوب در این زمینه بوده است. آرزومندیم این فعالیت‌ها، نقطه پایان نداشته باشد و گام‌هایی باشد که همواره ادامه یابد. آن‌گاه می‌توانیم شاهد تداوم حضور پژوهشگران و اهل قلم و تجربه باشیم تا چراغ تئاتر کودک و نوجوان را با دَم گرم خود پرنورتر سازند و از راه آمدگان و در راه ماندگان بدانند چگونه باید طی طریق کنند. اکنون بار دیگر جشنواره همدان را هم‌چنان پیش رو داریم و این یعنی امید. چیزی که تئاتر کودک به آن سخت محتاج است. امید دارم این جشنواره با بهره‌گیری از تجربیات دوره‌های پیشین بتواند نقش موثری در ارتقای سطح تئاتر کودک و نوجوان این مرز و بوم ایفا کند.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.