سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«فردوسی و تاثیر آن در غرب» تالیف می‌شود

نگارش کتاب «فردوسی و تاثیر آن در غرب» هم اکنون بر روی میز کار اسماعیل آذر قرار گرفته است.

اسماعیل آذر نویسنده، مجری برنامه‌های مشاعره و استاد زبان ادبیات فارسی در خصوص هر آنچه که هم اکنون بر روی میز کاری خود قرار داده به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن مقاله‌ای با توجه به الگوی ماتریس و هیپوگرام مایکل ریفاتر هستم که در آن 3 مضمون در دیوان حافظ که دارای یک مفهوم هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: «فردوسی و تاثیر آن در غرب» عنوان دیگری بوده که هم اکنون روی میز کاری من قرار گرفته است.

این نویسنده اظهار داشت: شاهنامه فردوسی به وسیله ژول مول تصحیح شد و نخستین بار اتکینسون در انگلیس بخش‌هایی از این کتاب را ترجمه کرد.

آذر ادامه داد: شخصیت‌های دیگری چون «سر ویلیام جونز» و «سیلوستر دوساسی» که موضوع کتاب است نیز در ترجمه بخش‌هایی از شاهنامه نقش داشتند.

مجری برنامه‌های مشاعره در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار کتاب «نظریه‌های مدرن پسا استعماری و غرب‌زدگی جلال‌ آل احمد» اشاره کرده و تصریح کرد: این کتاب با توجه به غرب‌زدگی جلال آل احمد نوشته شده و موضوع ان این است که با آزاد شدن کشورهای تحت سلطه استعمار همچنان دست از آنها برنداشت و از طریق مد و لباس، آرایش‌های رنگارنگ، کتاب و زبان سعی کرد که کشورهای مختلف را از خود جدا نداند و آنها را زیر سلطه خود بگیرد.

آذر افزود: اگر چه ایرانی هرگز مستعمره نبوده اما بازتاب هدف های استعمار در قالب مصادره فرهنگ‌های بومی و جایگزین کردن فرهنگ‌های استعماری در آن دیده می‌شود.

وی گفت: با توجه به بازتاب جایگزینی فرهنگ‌های استعماری به جای فرهنگ‌های بومی در ایران، نظریه‌های اندیشمندانی چون سزر و ادوارد سعید مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و قابل توجه است که ادوارد سعید در آثار خود فقط از 2 شخصیت دکتر شریعتی و جلال آل احمد نام می‌برد و به همین دلیل تحلیل غرب‌زدگی جلال آل احمد حائز اهمیت است.

این نویسنده ادامه داد: انتشارات سپاهان کتاب 400 صفحه‌ای «نظریه‌های مدرن پسا استعماری و غرب‌زدگی جلال آل احمد» را منتشر کرده است.

آذر اظهار داشت: «الهی‌نامه عطار در مربع نشانه معناشناسی گراماس و ریخت‌شناسی ژرار ژنت» عنوان کتاب دیگر من بوده که نشان می‌دهد که ادبیات کلاسیک ایران به ویژه الهی‌نامه عطار می‌تواند با نشانه‌شناسی گراماس سنجیده شده و با ابزار امروز صدق کند.

وی افزود: این کتاب می‌توند اثر خوبی برای ارائه به اساتید و دانشجویان رشته زبان‌شناسی باشد.

این مجری برنامه‌های مشاعره تصریح کرد: کتاب «تصحیح دیوان شمس مغربی» عهم اکنون در انتشارات «میراث مکتوب» در مرحله چاپ قرار گرفته و امید داریم که در ماه‌های آینده در دسترس مشتاقان قرار بگیرد.

آذر ادامه داد: شمس مغربی شاعری است عارف و پیوندی عمیق با عرفان‌های یونان و باستانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ذهن شمس مغربی بیشتر متوجه وحدت وجود است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.