سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگو با هنرمندان اروپایی گروهی اوپن سورس:

نیاوران هدیه‌ای برای پایتخت ایران است

یورن مه یر، کلاوس گزینگ و ساموئل روهرر نوازندگان گروه اوپن سورس پنجم و ششم شهریور ماه موسیقی مدرن و نوگرای این گروه را در فرهنگسرای نیاوران برای علاقمندان به موسیقی اجرا کردند.

به گزارش حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران  نوازندگان گروه اوپن سورس در روزهای سوم و چهارم شهریورماه نیز مستر کلاس‌هایی را در سالن گوشه برگزار کردند که با استقبال خوبی از سوی نوازندگان ایرانی مواجه شد.

یورن مه یر نوازنده گیتار باس از کشور سوئد و عضو سابق گروه مشهور رونین در گفتگویی با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در ارتباط با چگونگی شکل‌گیری و تفکر حاکم بر موسیقی این گروه اظهار داشت:شرایط  به گونه‌ای رقم خورد که فرصت پیدا کردم  تا با دو نفر از هنرمندان ورزیده و کارامد‌، گروهی را تشکیل دهیم. این حسن تصادف علاقه شخصی من بود که روزی در کنار این موزیسن‌ها برنامه اجرا کنم .ترجیح ما این است که با نگاهی فلسفی به موسیقیمان برخورد نکنیم چرا که اساسا فلسفه خاصی پشت این کار نبود. ساخت  قطعات  و آهنگ‌های گروه اوپن سورس در لحظه شکل می‌گیرد و ساخته می‌شود. این اتفاق باعث شد  تا به یک رنگ آمیزی خاص در موسیقی دست پیدا کنیم.در واقع  رنگ‌آمیزی  متفاوتی که در خلق آثار شکل گرفت باعث شد که کارمن خاص شود. نیت ما سه نفر از ابتدا تنها کار کردن در کنار یکدیگر بود.این آرزوی ما بود که ترکیبی تریو داشته باشیم تا در آن از ساز‌های که بیشتر نقش آکورد گیری در موسیقی دارند استفاده کنیم و از سازهایی همچون ویلون و یا پیانو استفاده نکنیم. برای من حفظ  این ترکیب بسیار ارزشمند بود‌.

کلاوس گزینگ نوازنده کلارینت باس از کشور آلمان نیز در ادامه صحبت‌های یورن مه یر در خصوص موسیقی این گروه گفت: ما سه نفر نسبت به موسیقی هم  آشنایی داشتیم  البته این را هم باید بگویم که نوع روایت ما از موسیقی به گونه‌ای است که می‌توان از ساز چهارمی هم استفاده کرد چرا که خلا هایی در آن احساس می‌شود اما ما تلاش کرده‌ایم تا این خلا‌ها را خودمان پر کنیم چرا که اداره کردن و پیاده کردن  تفکر حاکم بر موسیقی  که توسط ما نواخته می‌شود برای یک کوارتت بسیار سخت است. در مفهوم موسیقی که  علاقمندان به موسیقی در این دوشب شنیدند ملودی دائما در حال حرکت کردن است. سازی که من می‌نوازم کلارینت باس است و همه انتظار دارند تا بخش اعظمی از ملودی نوازی را من انجام دهم در حالی که گیتار بیس و درامز نیز در خلق ملودی و صدا مشارکت می‌کنند ما تلاش می‌کنیم این پیش زمینه برای مخاطب پیش نیاید که درامز و گیتار بیس نوازنده همراه هستند. ما در طول مدتی که موسیقی شکل می‌گیرد به مخاطب می‌گوییم قرار نیست شما یک موسیقی با محوریت ساز خاصی را بشنوید.

گزینگ حضور در کلاس‌های آموزشی و تعامل با علاقمندان به موسیقی در ایران را بسیار لذت بخش و خوب توصیف کرد و گفت:‌ بسیار خرسندم که در این دوره‌ها حضور پیدا کردم چرا که از اتفاقات موسیقی ایران خبر دار و با‌ فعالیت‌های نسل جوان ایرانی آشنا شدم. در مدت دو روز برگزاری ورک شاپ شرایطی پیش آمد که هم ما و هم نوازنده‌ها و شرکت کنندگان مسایل خوبی را فراگرفتیم. دیدگاه‌های نوازندگان ایرانی  به من چیز‌های زیادی یاد داد. نکته‌ای که در ارتباط با شرکت کنندگان وجود داشت این بود که تمایلی در آنها  نمی‌دیدم که فن و یا تکنیکی را بخواهند یاد بگیرند. برای آنها خلق در لحظه مهم بود که این امر من را ذوق زده می‌کرد‌. شرکت کننده‌ها فلسفه نوازندگی را می‌خواستند به اشتراک بگذارند نه چگونگی نوازندگی را.
ساموئل روهرر‌ نوازنده درامز گروه موسیقی اوپن سورس از کشور سوئیس نیز نوع خاص نوازندگیش را مربوط به گذشته و علاقه شخصیش دانست و اظهار دشت: وقتی که به عنوان یک درامر حرفه‌ای فعالیت می‌کنم  تلاش می‌کنم تا در بخش‌هایی، در خلق ملودی  مشارکت داشته باشم چرا که  ساختار نوازندگی من  بر اساس تفکرات خاصی شکل گرفته است‌. در واقع تلاش می‌کنم تا مخاطبان موسیقی صداهای جدیدی را از درامز  بشنوند.

وی در خصوص مستر کلاس‌ها و کیفیت و مباحث مطرح شده در آن نیز خاطر نشان کرد:‌ برای من حضور در  ورک شاپ بدون توجه به کسانی که در آن حضور یافتند دو نکته مهم داشت نکته اول اینکه در طول  برگزاری این  کلاس‌های آموزشی در رابطه با بداهه نوازی و بداهه نوازی بحث‌های خوبی صورت گرفت‌. بداهه نوازی  پدیده مرموزی است و برای خود من به نوعی مکاشفه تلقی می‌شود چیزی که برایم جالب بود این بود که چقدر سخت است یک موضوع رمز آلودی را بخواهی بدون فلسفه بافی و به صورت شفاف توضیح دهی‌. دومین نکته اینکه این ورک شاپ در واقع کلاس‌های آموزشی برای من بود نه  شرکت کنندگان چرا که باعث شد من مجبور شوم برای کارهایی که می‌کنم فکر کنم و علت‌هایش را کشف کنم. در واقع ورک شاپ من را وادار می‌کرد تا برای اعمالم توضیحی پیدا کنم . اتفاقی که پیش از این برایم روی نداده بود.

یورگن مه یر نیز در گفتگویی در خصوص فضای فرهنگسرای نیاوران ابراز داشت: در این مجموعه آرام وجود  دو نمایشگاه‌، دو سالن و امکانات دیگر بسیار عالی است. جدا از بحث فنی صدا و نور که بسیار مطلوب است همکاری  و تعامل کارمندان این مجموعه با ما  بسیار جالب بود .نیاوران مثل یک هدیه می‌ماند که  به این پایتخت ایران داده شده است. این فرهنگسرا مرکزی حضور برای اهالی فرهنگ و هنر است چرا که یقینا چیزی به دانششان اضافه می‌کند. من از اجرا در این مکان بسیار راضی و خوشحال هستم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.