سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت؛

ترفندهایی برای کتاب خواندن

مطالعه حقیقی را در دل خود دارد که انسان همواره کشف، به دنبال آن دویده است.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدن در طی روز به مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند فعلایت‌های روزانه خود را انجام دهد و اگر گروه ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و... برای بدن تأمین نشود بازخورد کافی را نخواهد داشت و به مرور زمان ضعیف و ناتوان‌تر می‌شود. اما این تمام مسأله نیست زیرا تنها جسم به مواد مقوی نیاز ندارد بلکه روح آدمی نیز نیازمند مواد غذایی متناسب با خود است که به نوعی دیگر باید به آن رسیدگی کرد. این بار تمام پروتئین‌ها و ویتامین‌ها با ظاهری متفاوت خود را نشان می دهند.

روح در وهله اول به عبادت و یاد خدا و پس از آن به سفر، تفریح، خنده و شادی و... نیاز دارد که موجب رشد و تقویت آن شود. یکی دیگر از مواد مغذی برای روح، بدون شک کتاب است. کتاب یا مطالعه الکترونیک فرقی ندارد، اما هر دو این‌ها برای روح انسان و پاسخگویی به نیاز و خلاً روحی ضرورت دارد.

چنانچه به نیازهای روح پاسخ داده نشود بازتاب‌ها و انعکاس‌های نابهنجاری را در پی خواهد داشت، اگر روح گرسنه بماند و مواد مناسبی را برای تغذیه پیدا نکند ممکن است مانند جسم گرسنه به دنبال هر گونه مواد مضری برای رفع گرسنگی برود.

مطالعه یک غذای روح است که شامل مواد مفید برای روح می‌شود زیرا حقیقتی را در دل خود دارد که انسان همواره برای کشف به دنبال آن دویده است.

البته نوع و موضوع کتاب برای مطالعه بسیار حائز اهمیت است و کتاب‌هایی که به خلقت انسان و رابطه معنوی او با خداوند متعال و اسرار هستی پرداخته است تأثیر‌پذیری بسیاری برای پاسخ به کنجکاوی‌های انسان دارد.

و اما چه کتاب‌هایی را باید بخوانیم، اول اینکه تلاش کنید کتاب‌های غیر فارسی و ترجمه شده که موجب می‌شود زبان دومی را هم بدانید. طبیعی است که شما در پیدا کردن کتاب‌های مناسب‌تر راهنمایی می‌کند. این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و دانستن زبان دوم حتی به میزان درک زبان اول کمک می‌کند و این نکته‌ای است که سال‌هاست در روانشناسی اثبات شده است.

سعی کنید در زمان خرید کتاب یک صفحه آن را به صورت تصادفی باز کنید و کامل بخوانید و اگر با نگارش آن راحت نبودید آن را نخرید حتی اگر مطمئن‌ترین افراد آن را به شما توصیه کرده باشند. زیرا همین امر موجب می‌شود مفهوم کلی و اصلی کتاب را درک نکنید و یا آن را تا نیمه بخوانید و سپس رهایش کنید.

در ابتدا کتاب‌هایی که به حوزه علاقه‌مندی‌های شما نزدیک است و از طریق آن به شما آرامش و اطلاعات کافی می‌دهد که موجب رشد و نمو می‌شود را انتخاب کنید.

این حوزه‌ها می‌تواند کتاب‌هایی از قبیل: فلسفه، روانشناسی، ادبیات، مذهبی و عرفانی و... باشد که به نسبت هر کدام شخص آرامش خود را در آنها می‌یابد.

 و اما چه کتاب‌هایی را نباید بخوانیم؛ بهتر است در شروع به سراغ کتاب‌هایی که حجم سنگین دارند و نیازمند اطلاعات از پیش تعریف شده‌ای هستند، نروید. سعی کنید فریب ظاهر و عنوان زیبا و جذاب هیچ کتابی را نخورید که موجب غفلت شما از محتوای آن شود. همچنین خواندن کتاب‌هایی که ترجمه مناسبی ندارند خود‌‌داری کنید و همواره برای خرید کتاب از اساتید ادبیات و نویسندگان و مترجمان شناخته شده در این زمینه کمک بگیرید.

بهترین مکان و بهترین زمان برای مطالعه 

1-هیچگاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصی مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه‌هایی می‌یابید که در سایر مکانها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت مکان مطالعه جایی است که شما هستند.

2-قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده‌آل برای مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت‌تر بتوانید آن را بیابید.

3-در مکان مطالعه شما راهی برای خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ چرا که توقف در مطالعه و چشم دوخته به بی‌نهایت در افزایش کارایی مطالعه بسیار سودمند است حداقل گاهی به سقف اتاق خیره شوید. و در آخر دقت کنید میزان نور، دمای محیط، فرم صندلی و سایر شرایط در مکان مطالعه به گونه‌ای نباشد که شما را خواب آلود کند.

4-اغلب از انتشاراتی که تاریخچه شناخته شده‌ای در زمینه نشر کتاب دارند خرید کنید.

5-بهتر است کتاب‌هایی که مربوط به حرفه و رشته تحصیلی شما و در جهت پیشرفت حوزه کاریتان باشد مطالعه کنید.

6-بیشتر آثار نویسندگانی که کارنامه درخشانی دارند و آثارش به عنوان بهترین کتاب‌ها شناخته شده است را بخوانید.

7-در ابتدا از کتاب‌های کشور و جامعه ادبی خود استفاده کنید سپس به سراغ نویسندگان و آثار جهانی بروید.

8-دقت خود را در انتخاب کتاب بالا ببرید زیرا مطالعه آن به طور قطع بر افکار شما تأثیر می‌گذارد و با توجه به جهت منفی یا مثبت کتاب، تأثیر مثبت یا منفی بر روی شما می‌گذارد.

9-سعی کنید هدف شما از خرید کتاب تنها پر کردن فضای خالی کتابخانه شخصیتان نباشد.

10-در آخر از کتاب‌هایتان به بهترین نحو مراقبت کنید.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.