سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه فارس خبر داد

اقدامات متعدد برای بهبود شرایط حوزه آبریز فارس/ مهارلو دریاچه فصلی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان فارس گفت: : دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است که به طور طبیعی چند ماه سال را خشک است که این اتفاق در طول سال‌های گذشته به دفعات مشاهده شده است.

حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه استان فارس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شرایط دریاچه مهارلو گفت: دریاچه مهارلو یک دریاچه فصلی است که به طور طبیعی چند ماه سال را خشک است که این اتفاق در طول سال‌های گذشته به دفعات مشاهده شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: باتوجه به وقوع خشكسالي‌های 8 سال اخير، كاهش ميزان دبی آب، خشك شدن چشمه ها در بالادست حوضه آبريز درياچه مهارلو، كاهش ميزان بارندگي و عدم ايجاد سيلاب‌هاي زمستاني اين درياچه با کمبود آب مواجه شده است.

دهقانی افزود:  تغيیر اقليم و كمبود بارندگي نیز سبب كاهش حجم ذخيره سفره هاي آب زيرزميني شده كه با توجه به افزايش بي رويه برداشت، تخليه غیرمجاز سفره هاي مذكور از طريق چاه‌هاي كشاورزي، علاوه بر كاهش ورودي آب سطحي از طريق رودخانه خشك به سمت درياچه، نفوذ آب‌های زيرزميني كه در تغذيه آن نقش موثري دارند نيز به حداقل رسيده كه همه اين عوامل در کاهش آب درياچه مهارلو دخيل بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه استان فارس در ادامه به برنامه های پیش رو برای بهبود شرایط دریاچه و کلیه حوضه های آبریز موجود اشاره و بیان داشت: شناسايي چاه‌هاي غيرمجاز و بدون پروانه، جلوگيري از بهره برداري و فعاليت اين چاه‌ها است كه توسط گروه‌هاي گشت و بازرسي صورت مي پذيرد؛ به عنوان نمونه در سال گذشته بيش از هزار حلقه چاه غيرمجاز پر و غیرفعال گرديده، همچنين الزام كشاورزان به نصب كنتورهاي هوشمند و حجمي به منظور مديريت مصرف آب چاه‌هاي داراي مجوز بهره برداري در دستور كار قرار دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر گروه‌هاي گشت و بازرسي اين شركت هرگونه حفاري غيرمجاز را شناسايي و نسبت به جلوگيري از حفر و معرفي افراد خاطي به مراجع قضايي اقدام مي نمايند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.